Fjällklubben

För något år sedan så dök det upp en tråd som ville starta en "Alpinistförening" i Sverige. Det blev mig veterligen inget av med det, säkert beroende på många av dom trista orsaker som hänger ihop med föreningslivet och som Thure räknar upp.

Visst är Internet-communities dagssländor men dör en så uppstår en annan inom samma område.

Kan man med hjälp av Internet hitta det som är orsaken till att man söker sig till en förening, nämligen att hitta likasinnade för att tillsammans utöva ett gemensamt intresse, utan att slippa föreningslivets byråkrati så kan jag inte se det som någon nackdel.

jag blev med i fjällklubben förra året och tycker att det är en bra förening, särskilt tillgången till klubbens digra bibliotek som innehåller säkert över tusen böcker samt tidningsprenumerationer. Är en av bibliotikarierna och har efter två gånger sett att det nästan inte är några som besöker biblioteket. Det är synd. Fjällklubben kommer att ha ett extra årsmöte för att eventuellt ta bort invalsparagrafen, får se hur det går. Tycker att fler bör gå med.

Tveksam medlem

Jag ansökte om medlemsskap i FK för några år sedan, mest för jag var nyfiken på om mina fjällvandringserfarenheter skulle vara goda nog att bli invald på. Det var de tydligen.

Men strängt taget så får jag inte ut mycket av att vara medlem. Klubblokalen med sitt bibliotek är säkert intressant, men det ligger alldeles för långt från min bostadsort för att jag ska kunna kvista dit och låna något.

Klubbtidningen är hopplöst omodern men det verkar saknas intresse för att förnya den.
Ett par gånger har jag råkat ut för andra klubbmedlemmar, det har inte varit några positiva möten. (Kanske har jag träffat flera, i trevliga möten, utan att veta om klubbtillhörigheten)

Så varför fortsätter jag då att vara medlem? Ja, det undrar jag faktiskt själv. Nyss betalade jag medlemsavgiften för 2010, men kanske blir det mitt sista medlemsår, om jag nu inte blir utesluten på störten efter det här inlägget...

Bra dock att hemsidan är rejält moderniserad och så gillar jag klubbens fjällpolicy.

BM

Jag ansökte om medlemskap förra året och blev också invald. Jag kan delvis hålla med om att många klubbar är hotade och därför tror jag att de måste utvecklas och delvis ta nya former. Förhoppningsvis gör SFK det.

BrittMarie Swärd skriver att ”klubbtidningen är hopplöst omodern men det verkar saknas intresse för att förnya den”. Visst är den mycket omodern, men jag är med i redaktionen sedan ungefär ett år och vi för en hel del diskussioner om hur den kan utvecklas. Tyvärr tar det tid att förändra publikationer, men förhoppningsvis ser tidskriften inte likadan ut om fem år. :cool:För övrigt tycker jag att just publikationerna är en av de stora fördelarna med att vara medlem i olika klubbar och föreningar.

Det enklaste om man har synpunkter på hur en förening fungerar som man är medlem i är väl att engagera sig och göra den bättre. Det gäller både medlemstidningen (som i Fjällklubbens fall görs helt ideellt vad jag förstår) och inriktningen på verksamheten. En ideell förening blir ju aldrig bättre än sina medlemmar.

Själv tycker jag att tidningen i det sista numret bättrat på sig. Testet av de nya tyvek-kartorna för fjällen kändes piggt, även man inte hann med ett helt fältmässigt test.

Jag gick själv Fjällklubbens glaciärkurs för ett antal år sedan, och det var väl värt medlemsavgiften bara den. Oerhört kunniga ledare med stor erfarenhet. Sen gjorde det väl sitt till att det var kanonväder hela veckan i Tarfala, där kursen gick det året. Senare har den hållits vid Okstindarne i Norge också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Örebro S Fjällklubben Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg