Fjällkartor på Pretex

Visst går det att trycka på Tyvek, men som Sarvi påpekar, ännu så länge endast med traditionell offsetteknik, eller någon metod som inte utnyttjar värme för fixering av bilden.

Lantmäteriet har däremot sedan 2000 använt digital tryckteknik för Fastighetskartan i sin bladindelade version samt för både Fastighetskartan och Terrängkartan i den variant där man själv kan bestämma utsnitt och skala.

Med tanke på den minskade kartförsäljningen (delvis ett resultat av ökad användning av digitala produkter) så kommer de flesta kartprodukter från Lantmäteriet att produceras med digital tryckteknik.

xeikon.gif

En digital tryckpress av den modell Lantmäteriet använder är egentligen inget annat än en förvuxen färglaser, låt vara med helt andra prestanda än vad som man normalt får från enklare maskiner.

Fördelen är att tekniken går att använda och är ekonomiskt fördelaktig för såväl enstaka unika exemplar som upplagor upp till några hundratal exemplar. En upplaga tryckt med offset kräver något tusental exemplar för att vara lönsam, och det är få av de allmänna kartorna i Sverige som når den försäljningen innan kartan blivit gammal.

Alltså har Lantmäteriet beslutat att använda digitaltekniken även för större delen av de olika kartorna i Terrängkartan och Vägkartan. Fjällkartorna kommer troligen att till större delen fortsätta tryckas med offset, då de upplagorna är såpass stora att det lönar sig, men jag utesluter inte att en del områden med lägre försäljning blir digitaltryckta.

Digital tryckteknik har dock en tydlig nackdel, och det är tryckformatet som kan vara maximalt 47 cm brett. I stället utnyttjas papperets båda sidor för kartbild, vilket gör att den totala ytan för ett blad av den bladindelade Terrängkartan blir 80x80 cm i stället för dagens 50x50 cm. Den variant där kunden själv bestämmer utsnittet blir 40x80 cm kartyta, dvs bara enkelsidigt tryck.

Jag har pekat på det i tidigare inlägg: Lantmäteriet har ett ansvar för att täcka hela landet med tryckta kartor i olika skalor, och måste därför hitta effektiva och ekonomiska produktionsmetoder som tillåter både små och stora upplagor. En fristående aktör utan detta krav på sig har full frihet att välja ut intressanta områden med förutsättnngar för större upplagor, och att göra följdprodukter baserade på de allmänna kartorna. Den typen av uppdragsverksamhet är myndighetsdelen av Lantmäteriet förhindrad att utföra.

(ursäkta kanslisvenskan...)

fson; sa:
Men jag kan inte låta bli att tycka att det låter lite Sovjetisk planekonomi anno 1978 - "Tyvärr, vi måste tillverka de träskor som staten säger åt oss att tillverka - även om alla får skoskav av dom."
Jag känner mig som en ko som tuggar om samma saker om och om igen.

Att Lantmäteriet inte kan producera det alla kunder önskar är regeringens "fel". Vad myndigheten Lantmäteriet ska göra enligt regleringebrev och andra förordningar begränsar handlingsutrymmet ganska rejält.

Jag tror att de flesta privata företag, t.ex. Utekartan, är ganska tacksamma för för att det är på det viset, då det ger dem möjlighet att utveckla följdprodukter.

tobbedj; sa:
fson; sa:
Men jag kan inte låta bli att tycka att det låter lite Sovjetisk planekonomi anno 1978 - "Tyvärr, vi måste tillverka de träskor som staten säger åt oss att tillverka - även om alla får skoskav av dom."
Jag känner mig som en ko som tuggar om samma saker om och om igen.

Att Lantmäteriet inte kan producera det alla kunder önskar är regeringens "fel". Vad myndigheten Lantmäteriet ska göra enligt regleringebrev och andra förordningar begränsar handlingsutrymmet ganska rejält.

Jajjemän - insåg att jag var lite väl plump och plockade bort mitt inlägg - men du han före! :D

Naturligtvis är det toppen att Lantmäteriet satsar på att tex sälja kartor anpassade till kundens önskemål, vilket oxå bevisar att min träskoparallell var galen.. Och att man har ansvaret för att bevaka att det finns kartmaterial för hela landet, oavsett efterfrågan, är lika självklart som värdefullt.

/Per

tobbedj; sa:

Det känns som problemet är ganska ringa....

Återupprepar min fråga (som möjligen försvann i bruset av den pågående debatten om Lantmäteriets skyldigheter):

- Hur vattenavstötande är Pretex? Ersätter det materialet inplastning?

tjonsson; sa:
Återupprepar min fråga (som möjligen försvann i bruset av den pågående debatten om Lantmäteriets skyldigheter):

Jag tror att den länk jag gav tidigare i tråden ger tillräckligt svar på den frågan.

tobbedj; sa:
tjonsson; sa:

Jag tror att den länk jag gav tidigare i tråden ger tillräckligt svar på den frågan.

Oj, sorry, jag läste slarvigt.

Följer man länken hittar man följande information:

"Det just nu mest omtalade papperet är Tyvek, ett rent plastbaserat media som är otroligt stryktåligt. För digital karttryckning vid Kartförlaget fungerar dock inte materialt, då det har för låg smältpunkt för att kunna användas.
Kartförlaget har i stället under drygt ett år utvärderat materialet Pretex, som har egenskaper som i många avseenden liknar Tyvek, men som är möjligt att använda tillsammans med digital tryckteknik." [Min kursivering].

Nu är jag möjligen lat igen och jag ber om ursäkt för eventuell tröghet, men vad innebär "egenskaper som i många avseenden liknar Tyvek"? Är en Pretex-karta (ej inplastad) vattenavvisande?

tjonsson; sa:
Nu är jag möjligen lat igen och jag ber om ursäkt för eventuell tröghet ...
Jag tror att Torbjörn vill att du ska läsa de sista styckena i texten:

"I ett av bearbetningsstegen för returpapper, kallat Upplösaren, hade en sats returpapper "kokats" i femton minuter utan att den medföljande kartan tagit särskilt stor skada. Bilden nedan visar en visserligen skrynklig, men fortfarande fullt läsbar karta.

Den goda nyheten är väl att materialet hållit oväntat bra, även om det vållat en del bekymmer i återvinningsprocessen."

Som Lasse Nilsson skriver ovan är det just det avsnittet som jag trodde gav en vink om våtstyrkan.

Pappersbruket vill i alla fall inte ha papperet för återvinning då det normala återvinningssteget bara skrynklar till papperet men inte förmår att lösa upp det.

Däremot går det bra att elda upp kartan...

Tack för länken Per.

Notera strofen

"Tyvek kan inte användas i laserprintrar eller kopiatorer eftersom temperaturen i maskinerna ligger över Tyveks smältpunkt."

vilket är orsaken till att materialet inte fungerar i Lantmäteriets digitaltrycksutrustning.

Lasse Nilsson; sa:
Jag tror att Torbjörn vill att du ska läsa de sista styckena i texten:...

tobbedj; sa:
Som Lasse Nilsson skriver ovan är det just det avsnittet som jag trodde gav en vink om våtstyrkan...

Oj, så långt tänkte aldrig jag. :) Men det är ju underbart bra! En kokbar BD10 till det facila priset av 99:50! Det här gjorde min dag!

Tack för det pedagogiska tålamodet!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
Valpish Fjällkartor över Norge? Fjällvandring 1
karan Ekvidistans fjällkartor Fjällvandring 4
nonsense Var hittar man rätt fjällkartor Fjällvandring 6
eaglerock Fjällkartor i tyvek Fjällvandring 27
fowwe Digitala fjällkartor? Fjällvandring 8
eaglerock Fjällkartor i Tyvek Fjällvandring 0
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
SirLance Dåligt rekade fjällkartor Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg