Fjällkartan

Nej, det rutnät som förut var svart är nu blått och markerar SWEREF 99 TM (ej WGS-84). Det bruna, större nätet, som är något roterat i förhållande till det blå, markerar SWEREF 99 (~WGS-84). Mer information finns att läsa på själva kartan, dels nedanför teckenförklaringen och dels längst ned till vänster på textsidan.

OK, tackar. Det var ungefär det jag ville veta. Låt mig bara kolla om jag har fattat saken rätt, för det är av viktighet om jag verkligen förbereder den där Hillbilly-SPOT_för_fattiga-lookalike-grejen:
Det finns inget svart nät längre. Det blåa SWEREF 99 TM-nätet är lika tätt och lika användbart som det tidigare RT 90-nätet? Stämmer det?

@alla:
I vilket numeriskt format förligger SWEREF 99 TM-koordinaterna? Med RT 90 fanns ju inga komman eller punkter. Någon kanske kan ge ett exempel som jag kan prova på http://latlong.mellifica.se/ .
 
OK, tackar. Det var ungefär det jag ville veta. Låt mig bara kolla om jag har fattat saken rätt, för det är av viktighet om jag verkligen förbereder den där Hillbilly-SPOT_för_fattiga-lookalike-grejen:
Det finns inget svart nät längre. Det blåa SWEREF 99 TM-nätet är lika tätt och lika användbart som det tidigare RT 90-nätet? Stämmer det?

@alla:
I vilket numeriskt format förligger SWEREF 99 TM-koordinaterna? Med RT 90 fanns ju inga komman eller punkter. Någon kanske kan ge ett exempel som jag kan prova på http://latlong.mellifica.se/ .

Eftersom du kan svenska så bra så föreslår jag att du laddar hem programmet Kartex från http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11018

Även om Kartex inte är så användbart utan digitala kartor från Lantmäteriverket så funkar hjälpen bra. Där kan man läsa om de olika formaten.

RT90 funkar så här
När man har RT90 är är 7:de siffran 1 m

Har man bara 6 siffror är noggrannheten 10 m

Har man bara 5 siffror är noggrannheten 100 m

Därför finns inga decimaler, även om Kartex kan räkna fram decimaler om man väljer att visa trackfilen från en GPS i RT90.
Men dessa decimaler är inte speciellt tillförlitliga för ingen vanlig GPS har en noggrannhet på cm nivå, utan decimalerna kommer nog fram för man inte gjort någon avrundning vid omvandlingen från WGS 84 med formatet dd.ddd som GPSen använder.

bild fån inställningar i Kartex

Per
 

Bilagor

  • SWEREF99.jpg
    SWEREF99.jpg
    30.4 KB · Visningar: 600
Jag tvivlar inte en sekund på att sidan funkar perfekt. Kul att du vet hur man gör.
:-/
Jag valde några villkorliga RT 90-koordinater och det visades ett ställe vid afrikanska kusten. Sedan tog jag ut SWEREF 99/WGS 84-koordinaterna längst upp på sidan och klistrade in dem i GoogleMaps. Platsen som visades sedan låg med mycket fantasi också vid afrikanska kusten men ändå på ett annat ställe.

Det gamla rikets nät, RT 90 2,5 gon V, kräver 7 siffror före eventuella decimaler i både X-led (nordsydlig riktning) och i Y-led (östvästlig riktning). Med färre värdesiffror får man lägga till nollor innan en koordinattransformation eller import till ett kartprogram, annars hamnar man lätt i Nigeria http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=32649&highlight=Nigeria

För nya rikets nät, SWEREF 99 TM, ska det vara 7 värdesiffror i nord/sydlig riktning och 6 värdesiffror i öst/västlig riktning.
/Niklas
 
1. Hur överför ni koordinater från GPS:en till papperskartan och vice versa ute i fältet? Använder ni linjal för att hitta rätt mellan rutnätslinjerna?

2. Hur använder jag en mkt enkel GPS som t.ex. eTrex H med denna nya SWEREF 99 TM-papperskarta? Kan eTrex H SWEREF 99 TM?

Jag tror jag har läst allt som finns om det på nätet, både på LM's sidor och Wikipedia m m och vad jag verkligen efterfrågar nu är konkreta uppgifter ur praktiken, så att säga ett HowTo.
Ett utmärkt sätt att lära sig är ju att leka med grejorna, men det här är viktigt och jag vill gärna veta det innan jag köper något och innan jag reser iväg.
Jag har läst allt men jag har inte förstått allt. Fastän jag av princip vill förstå allt tror jag att det kan bli förvirrande och missvisande att syssla med för mycket teori i det här fallet. (t.ex. 13 olika koordinatsystem -- ska det vara ett framsteg jmf med RT 90??, hur är det med alla olika E-tillägg: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4219)

En gång till för tydlighetens skull: Jag vill inte förbereda någon tur i förväg, inte lägga in några waypoints eller så, jag vill bara ute i fältet kolla min aktuella position med GPS och den nya fjällkartan (ej RT 90, ej WGS 84, ej SWEREF 99 --- utan SWEREF 99 TM).

Tack på förhand!

Jag menar att Länskartor är överlägsen som karttjänst i största allmänhet och särskilt bra när det gäller avläsning av eller sökning via koordinater.

Nej, det rutnät som förut var svart är nu blått och markerar SWEREF 99 TM (ej WGS-84). Det bruna, större nätet, som är något roterat i förhållande till det blå, markerar SWEREF 99 (~WGS-84). Mer information finns att läsa på själva kartan, dels nedanför teckenförklaringen och dels längst ned till vänster på textsidan.
 
Överföra? det är väl bara om du inte hittar din position på kartan som du behöver få en koordinat på din gps och sedan läsa ut denna på kartan.

SWEREF 99 är nästan samma som WGS84, så om din Gps inte har SWEREF 99 så duger WGS84 utmärkt.
 
Ett förtydligande

SWEREF 99 lat/long ger (ungefär) samma siffror som WGS 84 latlong. Diffen är max ca 1 dm.

I den professionella världen finns många olika varianter av SWEREF 99. SWEREF 99 TM är det nuvarande rikets nät, som finns på alla nyligen utgivna kartor från Lantmäteriet.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Bra med förtydliganden i denna djungel.

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4219

Sidan som redan länkats in förklarar lite mer om SWEREF99 och dess olika varationer.
Och det är väl bara TM (2D) och dd mm (3D) som kan vara spännande för en friluftsare.

Då jag själv inte har provat med min gps så undrar jag ju vilka vanliga modeller som redan har SWEREF 99 som valbart koordinatsystem?
 
Senast ändrad:
Klipper ur ett mail från min kompis LKS. Gör så här om din GPS inte har sweref99

Inställning av enkla GPS-mottagare till SWEREF99 TM

SWEREF99 TM är en transvers merkatorprojektion baserad på det geodetiska datumet SWEREF99, som inom Sverige avviker från WGS84 endast med någon decimeter. Denna avvikelse är långt mindre än noggrannheten hos vanliga handburna GPS-mottagare, varför WGS84 kan användas i dessa.
Projektionsparametrar för SWEREF99 TM

* Medelmeridian (Longitude origin) = 15.0 grad E
* Skalreduceringsfaktor (Scale) = 0.9996
* Tillägg E-koordinat (False Easting) = 500 000 m
* Tillagg N-koordinat (False Northing) = 0 m

Inställning av Garminmottagare
Sättet att ställa in mottageren varierar något beroende på modell
Garmin 60/76
Main Menu > Setup > Units
Välj Position Format = User UTM Grid och sätt parametrar enligt ovan.
Välj Map Datum = WGS84

Det står säkert på någon av de länkade sidorna här ovan, men nu slipper ni leta :)
 
Överföra? det är väl bara om du inte hittar din position på kartan som du behöver få en koordinat på din gps och sedan läsa ut denna på kartan.

Om du skaffar en kart-GPS med tillhörande detaljkarta så minskat behovet radikalt av att behöva titta på papperskartan för detaljnavigeringen. Kartdetaljerna syns då på din GPS. Dock behövs fortfarande papperskartan för översiktlig planering i fält.
/Niklas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg