Fjällkartan upphör

Vad är det för typ av felaktigheter. Jag gissar att Calazzo köper inte data fran lantmäteriet och sedan trycker så jag tror inte man ska anklaga förlaget för kartfel. Eller är det något lager/information som adderat av förlaget? Är felet i grundmatrialet är det kanske lantmäteriet felanmälan brode göras.
Vad jag vet så är det Lantmäteriets data som ligger till grund för Calazos kartor. Utöver detta lägger de till (eller korrigerar) sådant som de själva eller användare upptäckt. Om t ex gamla vägar saknas så kan det väl kontrolleras i LM:s karttjänst på nätet (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#). Om det är samma fel där borde väl felet ligga hos LM?

Frågor och svar till och från Oskar Karlin som bland annat ritade Calazos nya kartor över Sarek.

Använde ni nya höjddatat från LM?
Och japp, laserdatat som skannades i somras är det som ligger till grund för höjdinformationen.

SAREK Nationalpark (Delade foton/tips & upplevelser) | Facebook
Hej! Det efterfrågades en jämförelse mellan LMs kartor och den jag nu senast gjort över Sarek. Här kommer den!

Jag kan ju också berätta lite om vad som skiljer sig kartorna emellan i ren text:
  1. Stenig mark har identifierats genom att studera ortofoton över området.
  2. Glaciärer har ritats med hjälp av Per Holmlund på SU utifrån laserdata och ortofoton
  3. Ändmoräner har identifierats och ritats in också med hjälp av Holmlund.
  4. Skogsutbredningen är genererad från laserdata
  5. Enskilda träd likaså
  6. Branter har genererats med olika verktyg för att på bästa vis förklara hur ett berg ser ut
  7. Vattendrag har ritats om och nyritats utifrån ortofoto.
  8. Sankmarker har i den mån de går att tydas från ortofoto ritats in.
  9. Videsnår har ritats in utifrån ortofoto.
Får ni data om stigar och leder från annat håll än Lantmäteriet eller är det mest att ni har färskare data därifrån än på Lantmäteriets Fjällkartor?

1612608444355.png

Det var bland annat vägen söder om Håckrenmagasinet som byggdes för länge sedan som inte fanns med i kartan. Den vägen finns tydligt med hos lantmäteriet och de har även andra vägar med som inte är med i Calazzos kartor.

Bilagor

• 0A98532A-5874-4A40-B109-EDE91822ECAE.png
    0A98532A-5874-4A40-B109-EDE91822ECAE.png
    1.4 MB · Visningar: 128

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg