Mer kommunikation från Lantmäteriet
Här ser ni dagens mail som börjar med mina fortsatta frågor.
______
Hej och tack för svaret
Jag är ändå lika konfunderad som tidigare varför den digitala Fjällkartan inte finns kvar i Kartsök. Topografiska och Fjällkartan är ju olika kartor. Jag har försökt beskriva det här -
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=807177&postcount=34
Beror ert ställningstagande på minskade anslag? För visst kommer ”GSD-Fjällinformation, vektor” att finnas kvar och uppdateras? Vad är i så fall problemet med att också visa den i Kartsök som tidigare?
Vänliga hälsningar
Björn Andersson
_____
Från: Webmaster <webmaster@lm.se>
Skickat: den 5 juli 2018 15:29
Till: Björn Andersson
Ämne: SV: Frågor om varför fjällkartan har försvunnit från Kartsök och ortnamn
Hej igen Björn!
Vi vidarebefordrade din frågeställning och har nu fått svar:
”E-tjänsten Kartsök och Ortnamn har fått ett enhetligt manér. I det vi kallar topografiska kartan presenteras samma innehåll som tidigare gick att se i Fastighetskartan, Terrängkartan, Vägkartan, Fjällkartan och Sverigekartan. Utseendet är annorlunda och anpassat till en zoombar karta. I Kartsök och ortnamn får du även tillgång till flygbilder (ortofoton) samt terrängskuggning. Du kan göra utsnitt i A4-format och skriva ut.
Vill du skriva ut en karta så rekommenderar vi även vår tjänst Kartutskrift. I den kan du själv skriva ut en karta/kartbok i förvald skala i 1:10 000 och 1:50 000. Kartutskrift har samma innehåll som tidigare fanns i Fastighetskartan, Terrängkartan och Fjällkartan.”
Hoppas att det besvarade din fråga, annars är du välkommen att höra av dig!
Lantmäterigatan 2C
801 82 Gävle
E-post:
webmaster@lm.se
www.lantmateriet.se