Fjällfridsstörare?

Hej!
Jag har nyss köpt ett Primus Himalaya MultiFuel-kök som enligt delar av min omgivning låter som ett jetplan och stör "fjällfriden". Är det fler som har stött på liknande problem? Snart vågar man väl inte köra igång sitt kök av rädsla för att skrämma bort alla myggor och fåglar :) Själv tycker jag om mitt kök, det är bränslesnålt och väldigt effektivt.

//Petra

Har själv ett MSR Dragonfly som är det bästa kök jag nånsin haft, snabbt och bränslesnålt. Men som du säger låter det som man sitter på Arlanda när man drar igång det. Det är ofta som man helt enkelt får sluta prata med varandra när man lagar mat eftersom man ändå inte hör vad man säger. Skulle vara kul att se "tyst" flerbränslekök! Kanske får ta med sig öronproppar till nästa fjällvandring...

Har funnits i snart ett sekel!

telistobbe; sa:
Skulle vara kul att se "tyst" flerbränslekök! Kanske får ta med sig öronproppar till nästa fjällvandring...

Flerbränslekök med låg ljudvolym har funnits länge! Av de modeller som finns idag kan man t ex nämna Optimus Explorer, Optimus 111, MSR Whisperlite och KAP Arctic.

Helt tysta (som ett spritkök) är de ju inte, men ljudnivån är behaglig till skillnad knatterkök som t ex MSR XGK och Primus MFS.

Kolla min hemsida för mer info om brännare och ljudnivåer!

Peter

Tysta kök puligare

Enligt Optimus (som ju haft tysta kök) så är de "icke-tysta" brännarna ett medvetet val i konstruktionen.

En tyst lösning är mer avancerad, och bökigare att underhålla för användaren eftersom det kräver fler delar.

Så det verkar som man prioriterat ned ljudnivån för att få ett robustare och mer fältmässigt kök.

What-stove

Hej Petra.

En fråga i friluftsprylgalnings-jeoppardy kan vara: Så kallas trattbrännarköken i USA.

Vad är what-stove? är rätt svar. Namnet kommer från det vanligaste ordet i en konversation när man kör en trattbrännare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg