Fjäll i skåne?

Är det någon mer än jag som har kommit på sig själv med att vid upprepade tillfällen googla "fjäll skåne", och varje gång bli lika desperat förbryllad över att det verkligen inte verkar finnas några? Jag har försökt tre gånger nu i morse. Har även försökt med "fjällvandring skåne", men det funkar inte heller!

Men med det här inlägget kommer det kanske att finnas. Man brukar ju säga att det som inte finns på internet inte finns, så finns det på google finns kanske visst hopp ändå?

Hälsningar en fjällabstinent skånebo (dock ej skåning)

På västkusten talar man ju om fjäll och ordet "fjäll" finns i många ortsnamn där. Och de bergknallarna är ju inte så väldigt höga. I Skåne har vi bland annat Kullaberg som inte står de västkustska fjällen efter, med en höjd på 188 meter. Stupen ner i havet är inte så blygsamma heller. Om berg får kallas fjäll på västkusten så borde Kullaberg kvalificera med god marginal!

Så vi kan glömma Google. Istället åka till Kullen och njuta av vandringarna där. Skulle själv vilja göra det oftare.

Fjällmossen

Fjällmossen finns på Linderödsåsen. Har inte varit där så jag vet inte hur naturen där är. Traneröds mosse på Söderåsen kan hjälpa mot lite fjällabstinens vet jag, för man slås av att där ser väldigt oskånskt ut. Inga höga berg, men väl ett borealt landskap.

Bästa tips jag har är, som andra nämnt, Söderåsen. Var medveten om klart markerade leder och stundtals traktorvägar dvs det är väldigt enkelt att gå. MEN, Söderåsens horst bjuder på, för en Skåning, väldigt fina vyer och ändå en fallhöjd på nästan 180m.

Det fina med Söderåsen är att man närsomhelst kan avvika från lederna och skapa sina egna ruter vilket jag skarpt rekommenderar.

Viktigt att veta är att Söderåsen är en nationalpark vilket gör att tält endast är tillåtna vid de permanenta och mycket välskötta stugorna Liagården och Dahlbergsstugorna. Lia sväljer ca 18-24 personer i fasta sängar och Dahlberg tar nog minst 35. Båda stugorna har friskt vatten från egen källa via pump, ved, grillplatser och fast vindskydd. Dahlbergsstugan har, något som saknas på Lia, en rejäl eldstad med hög mysfaktor medans Lia har en kamin som är mer funktionell. Dahlbergsstugan ligger vid Skåneleden och min erfarenhet säger att den är mer ockuperad än Liagården, båda stugorna har givetvis toalett. I värsta fall så får man smälla upp sitt tält vid platsbrist. Tänk på att kolla danska helgdagar om du avser att "själv".

Stugorna funkar även vid vintervandring men se till att ha en eldvakt, frost i fillingarna är fortfarande ett smärtsamt minne :)

Hoppas på en god tur och hör av dig om du har fler frågor om detta underbara ställe!

Nej sådär kunde jag ju inte säga! Inget illa menat om danskarna såklart! :)

Jag menar att massa människor på helgutflykt, på tillrättalagda stigar, kring välskötta rastplatser, tar udden av illusionen av att faktiskt vara på fjället. Men det skadar ju inte att försöka drömma sig bort. :)

Mossarna ser inte så dumma ut!

Asså tyvärr får du nog lägga ner tanken om en jämförelse mellan fjäll och vandring i Skåne. Men om du släpper själva begreppet "fjäll" så finns det hur mycket som helst att upptäcka men du kommer på ett eller annat vis känna närheten till civilisationen.

Om man bortser från Söderåsen:

Kullaberg - Från Arild till Mölle och kullens fyr, glöm för allt i världen inte att besöka Lars Vilks "konstverk" Nimis och Arx. Vid Kullens Fyr kan man besöka grottor, vandra och klättra. Här kan du gå din egna väg med viss försiktighet.

Hela Kullabergsområdet är i nära anknytning till civilisationen och andra människor vilket enligt mig gäller för hela Skåne.

Linderödsåsen har många fina partier och det går att åka buss till startpunkt och från målpunkt.
Sjöbältet och mossarna mellan Skåne och Småland är en annan pärla, när man gått runt kusterna och prövat de många vandringsleder som finns. Sen kan man cykla mellan gästgiverier, cafeer och kultursevärdheter.

De gamla nycklarna Kultur i Skåne och Natur i Skåne, finns säkert i bibliotekets magasin, SDS förlag, förtjänar att upptäckas av en ny generation.

Fjäll i Söder ligger som sagt i Polen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
loljonas Tälttur fjäll med mycket kort gångsträcka Fjällvandring 12
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg