Fixed gear?

Hej!

Har blivit nyfiken på att prova fixed gear-cykling och har börjat spana efter lämpliga objekt (läs skrotcyklar). Är det nån speciell typ av hoj som lämpar sig bättre än någon annan? Har några kandidater i form av en Crescent Fashion Line 10-vxl, en Nishiki och en standardhoj. Vilken av dessa blir roligast som fixed gear? Var hittar jag såna nav? Nåt annat man bör tänka på?

//Anders
 
Hej,
Kolla in Sheldon Browns hemsida.
http://www.sheldonbrown.com/
där finns det info om hur man bär sig åt.
Viktigt är att hitta en ram med "horisontal dropout"
dvs. man måste kunna spänna kedjan genom att justera hjulet bakåt.
(Jag använde ett gammalt hjul från en 10 växlad cykel som jag bytte drev på och sedan skruvades en vevlagermutter på som låsning.)

[Ändrat av mattiasj 2006-03-31 kl 09:09]
 
Vilken av cyklarna är roligast att cykla på idag? Ta den. Enda skälet till att välja en av de andra är om den inte har horisontella gaffeländar bak. Det är det enklaste sättet att spänna kedjan.

Förutom Sheldon Brown som tar upp allt viktigt är http://www.fixedgeargallery.com/ en bra sida.

Svenska nätbutiker med nav:

http://www.cyclecomponents.com/
http://www.haggs.nu/

Köp ett riktigt nav så du inte behöver oroa dig för att bakdrevet ska lossna. Ett flipflop-nav som är gängat på båda sidor är bra. Då kan du köra olika utväxling eller fixed på ena sidan och frihjul på andra sidan om du vill det. Men den stora fördelen tycker jag är att man har en reservsida att använda om gängorna på navet skulle bli förstörda.

/Klas
 
mattiasj; sa:
Hej,
Kolla in Sheldon Browns hemsida.
http://www.sheldonbrown.com/
där finns det info om hur man bär sig åt.
Viktigt är att hitta en ram med "horisontal dropout"
dvs. man måste kunna spänna kedjan genom att justera hjulet bakåt.
(Jag använde ett gammalt hjul från en 10 växlad cykel som jag bytte drev på och sedan skruvades en vevlagermutter på som låsning.)

[Ändrat av mattiasj 2006-03-31 kl 09:09]
Tack för tipsen! 10-vxl alltså...plockade du ur frihjulsmekanismen eller får den sitta? Räcker en vevlagermutter som låsning vid hård belastning? Ska kolla på Sheldon Brown, att jag inte tänkte på det ;)

Fast det där med flip-flop var ju väldigt intressant, var helt nytt för mig att det fanns såna finesser...

//Anders
 
Den varianten är nog gammal

Haddock; sa:
mattiasj; sa:
Hej,
Kolla in Sheldon Browns hemsida.
http://www.sheldonbrown.com/
där finns det info om hur man bär sig åt.
Viktigt är att hitta en ram med "horisontal dropout"
dvs. man måste kunna spänna kedjan genom att justera hjulet bakåt.
(Jag använde ett gammalt hjul från en 10 växlad cykel som jag bytte drev på och sedan skruvades en vevlagermutter på som låsning.)

[Ändrat av mattiasj 2006-03-31 kl 09:09]
Tack för tipsen! 10-vxl alltså...plockade du ur frihjulsmekanismen eller får den sitta? Räcker en vevlagermutter som låsning vid hård belastning? Ska kolla på Sheldon Brown, att jag inte tänkte på det ;)

Fast det där med flip-flop var ju väldigt intressant, var helt nytt för mig att det fanns såna finesser...

//Anders

Den varianten fanns nog långt innan växlarna slog i genom. I alla fall antyder cykeljournalisten Staffan Skott det i sin berömda cykelbok.

Då var det vanligt att ha olika drev på höger och vänster sida. Vid långa uppförsbackar gick det bra att vända på hjulet för att erhålla en lättare växel. Jo, utomlands finns det gott om backar som är värda det besväret! :)
/Niklas
 
Re: flip-flop

Haddock; sa:
Tjena,

Kollade på cyclecomponents och hittade denna nav-sats efer sökning på flipflop-nav, kan det va nåt?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artnr=FMF009-36

Varför är gängningen metric på ena sidan och engelsk på den andra? Och varför klassas dessa som BMX-nav?

//Anders

Nej! Det där är just precis BMX-nav och inte alls det du vill ha. Anledning till att det är olika gängning är att det ska passa olika typer av frihjul.

Du vill mer ha något som http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=316&artnr=SURLY047_120r. Ett nav med gängor för drevet och utanför det gängor i motsatt riktning för låsringen. Läs mer på Sheldons webbsida.

/Klas
 
Re: Re: flip-flop

kfn; sa:
...Nej! Det där är just precis BMX-nav och inte alls det du vill ha...
Ok, tack för varningen ;) (Synd att cyclecomp inte är konsistenta med informationsbegreppen på artiklarna, jag sökte på flip flop och fick endast upp BMX-nav.) Säkert en dum fråga, men när cyclecomp anger "axellängd" menar man då i själva verket "Over-Locknut-Dimension" enl. Sheldons definition (mellan låsmuttrarnas ytterkanter)? För mig är annars "axellängd" just längden på axeln.

//Anders
 
Ang "flip-flop"

Ok, tack för varningen ;) (Synd att cyclecomp inte är konsistenta med informationsbegreppen på artiklarna, jag sökte på flip flop och fick endast upp BMX-nav.)

Flipflop-nav är nav med gängor på vardera sida. Om du sedan skruvar på fixed klingor utan frihjul eller frihjul klingor (BMX) säger inget om vad navet är avsett för. Det gör däremot "axellängden"/OLD!
Tänker du använda fixed/fixed eller fixed/frihjul bör du se till att det nav du köper har gängor för låsring på den sida där du monterar fixedklingan. Frihjuls klingorna kan monteras oavsett dessa extra gänger då det dras fast av kedjan. För att framtids säkra skulle jag därför köpa ett nav med fixed/fixed. Kolla även On-One eller SJS Cycles prisvärda nav. Den senare har en axel man kan ändra från 130 till 110 OLD:
http://www.sjscycles.co.uk/product-...shed-Alloy-finish--per-pair-36-hole-11137.htm

Säkert en dum fråga, men när cyclecomp anger "axellängd" menar man då i själva verket "Over-Locknut-Dimension" enl. Sheldons definition (mellan låsmuttrarnas ytterkanter)? För mig är annars "axellängd" just längden på axeln.
//Anders

OLD är en vedertagen term i anglosaxiska länder och som du antagit det samma som den svenska termen "axellängd". Den senare är helt klart missvisande och jag tycker som du att man kunde använda en som bättre beskriver vad man avser. Men detta är ju bara en av många irritations moment med CC och andra svenska "fackhandlare" och själv har för länge sedan gett upp att lära denna hunden sitta... ;)
 
OLD är en vedertagen term i anglosaxiska länder och som du antagit det samma som den svenska termen "axellängd". Den senare är helt klart missvisande och jag tycker som du att man kunde använda en som bättre beskriver vad man avser. Men detta är ju bara en av många irritations moment med CC och andra svenska "fackhandlare" och själv har för länge sedan gett upp att lära denna hunden sitta... ;)
Här i Tüskland används termen "Einbaumaß" flitigt. Direktöversatt inbyggnadsmått. Det beskriver liksom OLD bättre vad det handlar om.
 
Vilken av cyklarna är roligast att cykla på idag? Ta den. Enda skälet till att välja en av de andra är om den inte har horisontella gaffeländar bak. Det är det enklaste sättet att spänna kedjan.

Förutom Sheldon Brown som tar upp allt viktigt är http://www.fixedgeargallery.com/ en bra sida.

Svenska nätbutiker med nav:

http://www.cyclecomponents.com/
http://www.haggs.nu/

Köp ett riktigt nav så du inte behöver oroa dig för att bakdrevet ska lossna. Ett flipflop-nav som är gängat på båda sidor är bra. Då kan du köra olika utväxling eller fixed på ena sidan och frihjul på andra sidan om du vill det. Men den stora fördelen tycker jag är att man har en reservsida att använda om gängorna på navet skulle bli förstörda.

/Klas

Om man vill ha en reservgänga så borde man väl köpa ett fixed/fixed nav.
För annars kan man ju inte välja när nu den ena skulle gå sönder.

Sklilnaden är ju bara att en fixed gänga har en mindre gänga som går åt fel håll utanpå, men frihjul gängan har inte det.
Men gängan är densamma 1.37''x24tpi
bara gängan för låsring som skiljer.

Fixed är för övrigt toppen att cykla på, lätt och styv med bra sittställning är väl tipset.
2.44 (44/18) var lite fö lite för mig, den trampas ut på platt mark, nu kör jag 2.93 (44/15), betydligt tyngre och på gränsen av det jag klarar..
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg