Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fixa tygkartan själv, hemma!
- Trådstartare cnygardh
- Start datum
En smart idé....
.....som är utvärderad och klar!
Man får tacka så mycket för att delar med dig!
Mvh
Lars
Nu är det hög tid att utvärdera! Hur gick det.. höll kartan?
Japp... den höll ganska bra. På några ställen där det blev ett hörn på kartan när jag vek ihop den finns det några små områden som nötts bort men på det hela taget får man säga att det gick bra.
Kartan har varit vikt på alla möjliga ledder för att vara hanterbar och visa just den bit av kartan som var aktuell just vid tillfället.
Den första kartan hängde från bärremmen på ryggsäcken, fastklämd med en sån'där passer-/liftkortshållare med utdragbart snöre. Använde kartan under tre vandringsdar varav en med ösregn. Den kartan har i princip ingen skada.
Den andra kartdelen hängde och dinglade från bärremmen under 5 dagar. Den har några fler skador (se nedan) men ingen som störde eftersom dom inte var på min rutt. Och hade dom varit det så var dom inte så stora att det hade gjort något ändå.
Färgen tålde vatten alldeles utmärkt, ingen förändring av trycket vad jag kan se!
Jag är nöjd. Hittar jag inget bättre så blir det den här modellen nästa vandring också.
Bilder på kartorna efter vandringen (Klicka för större bild):
Karta 1.......................................................................................Karta 2
Skada på karta 2
Karthållare
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
.....som är utvärderad och klar!
Man får tacka så mycket för att delar med dig!
Mvh
Lars
Nu är det hög tid att utvärdera! Hur gick det.. höll kartan?
Japp... den höll ganska bra. På några ställen där det blev ett hörn på kartan när jag vek ihop den finns det några små områden som nötts bort men på det hela taget får man säga att det gick bra.
Först och främst: Claes, snyggt jobbat! Verkar vara en mycket smidig lösning.
Ditt tyg ser dock ganska grovmaskigt ut, och jag tänker att trycket kanske släppte pga detta? Hålen där trycket släppt tangerar ju maskornas riktning, så att det har med saken att göra verkar uppenbart.
Det svåra verkar vara att hitta ett bra tyg att trycka på. Någon nämnde vaxduk tidigare, skulle det funka?
Jag tvivlade först på att upplösningen skulle bli tillräckligt bra, men man verkar se leder och jåkkar rätt så bra eller?
Jag kör själv med laminerade kartbitar (som skär i ansiktet vid blåst..), men skulle gärna testa detta om jag hade lämpligt material (som behåller trycket). Fördelen med laminerade bitar är ju att de håller i evighet.
Kul att det funkar. Frågan är dock fortfarande var man får tag på "plastpapper" att trycka på, om man inte råkar ha en sån där skyddsdräkt hemma. ((gick ut och kollade på trädgårdsväven i förrådet, men den var väldigt tunn, kanske finns tjockare varianter?..))
Åtminstone soliga dagar hade det ju varit fint med trycket på T-shirten direkt
Jäklar vad läckert!
Sådär skulle man göra med gamla kartor som prydnad, väldigt snyggt och innovativt!
Sådär skulle man göra med gamla kartor som prydnad, väldigt snyggt och innovativt!
Jag måste också instämma i lovsången! Älskar när andra gör något själva, och helst när man gör det så snyggt! Som sagt tror jag också på ett mindre grovmaskigt tyg för att få trycket att sitta bättre. Sedan kanske materialet inte tålde så hög värme som skulle behövas för att stryka fast trycket ordentligt?
Vet dock inte hur man ska komma runt detta, känner inte till nåt bra värmebeständigt syntetmaterial ("Asbestkartan"...) Men prova att trycka på nåt slätare mtrl. Har själv en laser så jag kan inte hjälpa till att testa.
Vet dock inte hur man ska komma runt detta, känner inte till nåt bra värmebeständigt syntetmaterial ("Asbestkartan"...) Men prova att trycka på nåt slätare mtrl. Har själv en laser så jag kan inte hjälpa till att testa.
Jag har skaffat ett vattentåligt papper för laserskrivare som påminner om overheadfilm, men det är vitt och går att skriva på med vanlig kulspetspenna. Den säljs under olika namn beroende på tillverkare; Outdoor tearproof media (OKI), Never tear (Xerox) eller Laserjet tough paper (HP).
Det papper jag provade (OKI) är otroligt hållbart, går inte att riva sönder, visst blir det lite skrynkligt om man knölar ner det i fickan men det går att släta till. Det är inte alls lika styvt som ett laminerat papper.
Kommer att använda det i sommar.
/Ulf
Det papper jag provade (OKI) är otroligt hållbart, går inte att riva sönder, visst blir det lite skrynkligt om man knölar ner det i fickan men det går att släta till. Det är inte alls lika styvt som ett laminerat papper.
Kommer att använda det i sommar.
/Ulf
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? | Navigering | 12 | ||
Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? | Navigering | 28 | ||
garmin etrax vista hcx - går av sig själv | Navigering | 5 | ||
Etrex stänger av sig själv | Navigering | 2 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg