Fixa tygkartan själv, hemma!

Har ett antal vandringar använt laminerade kartbitar som jag haft fästa i en sådan där återfjädrande liftkortshållare. Problemet har varit att vinden tar tag i den inplastade kartan och får den att bl.a. slå till mig i ansiktet vilket gör rätt ont eftersom laminat är ganska vasst.

Nu har jag fått en idé som jag genomfört och grovtestat med gott resultat.

Jag har scannat in kartan över den del av Sarek jag ska gå i sommar och sedan skrivit ut den med min vanliga inkjet-skrivare på sådant där plastpapper som man stryker fast på t-shirts.
OBS! det ska vara T-shirttryck för mörka tyger, med vit bakgrund som man använder.

Sedan har jag försiktigt strukit fast det på ett Tyvek-liknande material. (provat mig fram till hur varmt strykjärn jag kunde ha, tyget smälte lätt)
Nu har jag 2 st A4 kartor som är testade i vatten, hopknölade etc. för att se om färgen sitter kvar och om dom håller... och det gör dom faktiskt! (ska gå att tvätta trycket på 40 grader)

Se bilderna nedan:

vattenkarta2.jpg

Framsida och baksida

vattenkarta3.jpg

Våt och hopknölad

vattenkarta1.jpg

Utslätad igen, fuktig... men snygg och fin!

Ska bli kul att se hur dom ser ut efter vandringen.

En ide är kanske att stryka fast kartan upp-och-ner på en T-shirt så har man alltid tillgång till kartan, bara att titta ner. Eller också sätta fast den på något annat som man har med sig, en kärlhanduk kanske och göra två flugor på smällen ;)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Imponerande!
Själv är bäste dräng helt klart.
Behöver tyget vara väldigt finmaskigt eller fixar t-shirttrycket den biten?

KLAGER; sa:
Det blir ändå litetyngre än att överföra trycket till kartplast
Jo det är också en kul metod, kräver dock en "riktig" karta. Jag vet inte vad kartplasten väger men mina A4 kartblad väger 9g styck och vandringen ryms på 2 blad = 18g inte mycket att bråka om. Dom laminerade blad jag använde förra vandringen vägde 66g tillsammans, en viktminskning på 48g.

///Claes

niki; sa:
Imponerande!
Själv är bäste dräng helt klart.
Behöver tyget vara väldigt finmaskigt eller fixar t-shirttrycket den biten?
Nog slätar "trycket" till en del men grov struktur gör att plasten får lite struktur också, se i vänstra kanten på översta bilden. Med ett hyfsat slätt material så är det dock inget som stör.

///Claes

Blir det så vattenfast att det även klarar kajakpaddling? Det vore fint med en korten på en lång remsa i en rulle som man läser allt eftersom, i stil med en gammal hebreisk torarulle.

jonasolof; sa:
Blir det så vattenfast att det även klarar kajakpaddling? Det vore fint med en korten på en lång remsa i en rulle som man läser allt eftersom, i stil med en gammal hebreisk torarulle.
Med tanke på att den här T-shirttrycksplasten är gjord för att kunna tvättas vid 40 grader massor av gånger utan att förstöras så är det ju bara tyget man fäster det på som utgör någon begränsning egentligen.

///Claes

Jätte smart

Detta var ju en jättesmart lösning! Tackar för den.
(Undrar om det fäster bra på Pertex...)

Utvärdering

Nu är det hög tid att utvärdera! Hur gick det.. höll kartan?
Japp... den höll ganska bra. På några ställen där det blev ett hörn på kartan när jag vek ihop den finns det några små områden som nötts bort men på det hela taget får man säga att det gick bra.
Kartan har varit vikt på alla möjliga ledder för att vara hanterbar och visa just den bit av kartan som var aktuell just vid tillfället.

Den första kartan hängde från bärremmen på ryggsäcken, fastklämd med en sån'där passer-/liftkortshållare med utdragbart snöre. Använde kartan under tre vandringsdar varav en med ösregn. Den kartan har i princip ingen skada.

Den andra kartdelen hängde och dinglade från bärremmen under 5 dagar. Den har några fler skador (se nedan) men ingen som störde eftersom dom inte var på min rutt. Och hade dom varit det så var dom inte så stora att det hade gjort något ändå.

Färgen tålde vatten alldeles utmärkt, ingen förändring av trycket vad jag kan se!

Jag är nöjd. Hittar jag inget bättre så blir det den här modellen nästa vandring också.

Bilder på kartorna efter vandringen (Klicka för större bild):

Karta 1.......................................................................................Karta 2

vattenkarta_u5.jpg

Skada på karta 2

vattenkarta_u6.jpg

Karthållare

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg