fivefingers

De är helt fantastiska!

Jag har knallat omkring med mina i några veckor nu. Lite kallt utomhus ännu men helt fantastiska inomhus och jag kan knappt bärga mig tills sommaren är här =)

De är ganska så elastiska, men små i storlekarna, jag fick gå upp en storlek jämfört med vanliga skor trots avsaknaden av strumpor.

Jag sprang hela förra sommarens skogsturer i ett par FiveFingers och stormtrivdes. Underbar känsla men visst krävs det ett annat löpsteg för att det ska vara effektivt och så trevligt som möjligt. Att springa med ett rullande steg som i ett par vanliga löpskor är inte att tänka på, iaf inte för egen del. En mycket större del av löpningen sker på framfoten med resultatet att fotleder och vadmuskler får arbeta hårdare. Har inte haft några problem med hälen kopplat till skomodellen men en viss (ovan) träningsvärk kom smygande efter de första passen.

Gillar man att vandra barfota kommer man att älska FiveFingers. Visst känns de lite skumma innan de sitter på plats men väl på foten är de som gjutna.

Det verkar som att många hyser lite agg mot vibram fivefingers... Jag köpte inte mina Vibrams för att vandra i, utan började snarare vandra för att jag köpte mina fivefingers, för att det är så skönt! Nu är jag i Norge några månader, och det blir mycket vandring. Jag vill inte ha något annat än mina fivefingers. I oktober bär det av till Indien i fyra månader - och jag skulle inte ens drömma om att ta med mig några vanliga skor eller kängor...

Men ska jag inte säga nåt, eftersom jag är lika frälst som många andra är ofrälsta... :p

Är väldigt nöjd med mina. Bästa köpet i år. Använda dom först bara för träning i gymmet då jag ville ha en sko utan dämpning till det, fanns nästan inget annat val än fivefingers. Sedan började jag testa att köra löpning i dom. I början vart det ganska tungt, mycket träningsverk i vaderna efter åt. Men efter några gånger så vart jag förälskad i dom och springer inte i något annat. Riktigt kul att löpa i!

Har kört med mina fivefingers KSO en del under sommaren...

Köpte dem för löpning främst men har vandrat en del i dem också. Jag fick trots att jag springer mycket en rejäl träningsvärk i vaderna de första passen. Klarade 20-30min ungefär, men nu kan jag springa kring 2h... Springer både stigar, asfalt och terräng.

Blev också förvånad hur bra det går att bröta igenom oländig terräng med dem. Gick ca 1h genom snårig och stenig skog utan mer problem än att jag rispade upp fotlederna lite.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
w2best Vibram Fivefingers går sönder Lättpackning 3
Durden Genom Sarek i FiveFingers - en utvärdering Lättpackning 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg