Fiskerygga

Jag har en haglöfs shosho på 30 liter som jag gärna har med mig när jag fiskar och har lyxen att bo i stuga eller har bil till platsen.
Den är clean vilket jag tycker om. Det enda som kan gå sönder är i princip väven! Jag får plats med det som behövs och det går att kasta med den, tillochmed när jag har väst på mig!
Kanske hade det varit bra med lite mera fack och fickor, men det som jag känner bör avskiljas från resten av packningen lägger jag i påsar eller i topplocket.

När det kommer till vandrings säckar för fiske har jag faktiskt ingen aning. En helt vanlig säck tror jag. Om man ska vandra långt och länge kan det ju vara värt att lägga ner lite stålars på en skön rygga men vid rena fisketurer där man kanske inte vandrar så långt tror jag vilken domus-rygga som helst duger, så länge du får plats med den utrustning du behöver!
Jag har iaf mina ögon låsta på norrönas storen när plånboken medger...

mvh/samme

Berghaus Vulcan!

Hej Björn!

Har själv en Berghaus Vulcan som jag är dyngnöjd med. Den är stor men det behövs med alla prylar. Och precis som Patric sa så går det att plocka loss sidofickorna och göra dessa till en dagssäck om 10 alt 20L. Denna dagturssäck är inget under i anatomi men den duger gott till dagsturer. Berghaus säcken finns i två varianter där Vulcan är den avsedd för militärt bruk. Där av färgen(grön) och andra små lösningar. Det finns en säck som heter Atlas och den är i princip lika förutom färgen, öppningar på sidofickorna samt öppningen till det nedre facket på huvudsäcken. Det har varit lite strul med generalagenten för Berghaus i Sverige men under året har Fliesbergs tagit hemn dessa säckar dock tar dem bra betalt, strax över 4000 kr vill jag minnas. Bättre är då att kontakta Recon Vildmark AB i Uppsala som oxå tar hem denna säck. Han tar ( för ett år sen) 3095 för Vulcan. Kolla http://www.recon.se

mvh Niclas

Tips!

Jag har ingen erfarenhet av Berhaus Vulcan (och inte flugfiske heller för den delen, hoppas jag får skriva här i alla fal... ;) ), men jag litar på vad Patric & Niclas (felstavat ju! ;) )säger om den. Tänkte bara säga att om man kikar in på Recon så ser man att de fram till den 31/10 säljer ut Berghaus Vulcan för 2675:-! Verkar vara ett fynd om man jämför med det Niclas säger om Fliesbergs.

Ha det gott och hoppas du hittar nåt som passar!

/ Nicke

Parfekt fiskerygga!!?

Tja!

Bergans kommer med en ny ryggsäck, tror den skulle finnas på marknaden om ett par månader. Såg den på en mässa.
Minns att den var på ca 70 liter. Den är ledad för att man skall kunna röra sig obehindrat i den. Bärremmarna kan även spännas diagonalt för extra rörelsefrihet vilket ju är perfekt när man skall fiska. Finns även möjlighet att ta bort en del av den o använda som dagturssäck. Minns tyvärr inte vad säcken hette men tror absolut att den kan vara värd att vänta på!
Jag kommer förmodligen att slå till på en så fort den kommer, såg verkligen grym ut.

/Jörgen

Haglöfs x 2

Hejsan!
På mina längre fisketurer,dvs.då jag vandrar i fjällen och fiskar använder jag min Haglöfs Alaska säck,där jag tagit bort den lösa "under påsen" och i stället satt dit min Haglöfs Shosho 3000.
Fungerar utmärkt,då jag kan ta bort den när jag vill göra korta dagsfisketurer från själva tältlägret.
Jag har alltså 2 säckar med mig och kan variera storleken beroende på hur mycket packning jag behöver för dagen.
Mvh. Mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg