Fiske på Island.
Jag har vid två tillfällen fiskat på Island.
Jag kan rekommendera det å det varmaste.
Naturen är fantastisk, fisken är vild och vacker
och Islänningarna ett otroligt trevlig och härligt folk.
Första gången var jag på företagskonferens i Reykjavik och hade bara en dag på mig.
Jag ordnade med en guide innan resan och han ordnade med fiskekort, transport och flugfiskeutrustning. Jag och en arbetskamrat blev upphämtade på hotellet i hans ENORMA pickup. För min kamrat Thomas som var alldeles ny på flugfiske, han hade bara kastat på gräsmattan tidigare, så var det extra spännande.
Vi åkte bil i ca. 2 timmar och fiskade i en liten älv där det fanns både öring och röding. Vi fick gott om öring i storlek kring halvkilot. För Thomas gick det hyfsat för att vara första flugfisketuren, ca ett dussin öringar.
Andra gången på Island, 2001, var vi ett gäng från Uppsala Flugfiskeförening till Svartá på Norra Island.
http://www.lax-a.is/angling/svarta.asp
Resan anordnades av Flugfiske i Norden och vi var borta i 2 veckor.
Dessutom fiskade vi en halv dag i övre Laxá.
Fisket är fantastisk där den minsta öring jag fick vägde kanske 7 hg och den största 3 kg. Allt på torrfluga.
Men, som alltid finns det en men, det är *dyrt* att fiska på Island, även öring och röding.
Eftersom de flesta älvar är näringsfattiga glaciärälvar så kan man inte åka runt på måfå eftersom de flesta älvar är i princip fisktommma, förutom när laxen stiger.
Därför rekommenderar jag att man ordnar med en guide redan innan avfärd, eller att man biter i det sura äpplet och köper ett paket av de etablerade firmorna, t.ex. Angling Club Laxá.
Jag ordnade inför min första resa en guide genom Angling Club Laxá och det var värt varenda krona. Vi fick en glad islänning som var fiskeguide i tredje generationen.
Jag vill inte lägga ut hans namn här på forumet, men om någon emailar mig privat så kan ni få hans namn oc hfå se om jag kan hitta hans epost eller telefonnr.
Jag har för mig att vi betalade $150 per person för en dag inklusive transport, fiskevatten, och utrustning. Snåla inte ur här utan betala för en guide, åtminstonde i en dag.
Priser för Svartá finns på länken jag skickade.
Kom ihåg att om man åker till Island så måste all fiskeutrustning som spön, linor, vadare etc. desinficeras och att man måste ha ett veterinärintyg på att det är ordentligt gjort. Man kan göra det på flygplatsen i Reykjavik, men det är inte alltid öppet och det kan ta tid och jag lovar, när man väl är framme vill man inte spilla någon tid
/tekwiz