Hej, har fått tips att flyga till "krysset" ovanför Laino, skall gå fetingar där, blir kanske helikopter dit. mitt aber är väl att det är en bit ifrån fjällen som jag gärna har tillgängligt för att kombinera fisket med vandringen, men man kanske inte kan få allt. Är det någon som varit där?
MVH
Niclas
Jag vet inte vilket "kryss" som avses men jag har paddlat och fiskat hela Lainioälven och faktiskt skrivit en artikel om det för några år sen här på utsidan: http://www.utsidan.se/cldoc/553.htm
Lainioälven är ju rätt lättillgänglig från antingen karesuandovägen och vägen norrut till Pulsujärvi eller till de södra delarna från Lannavaara, Lainio och uppströms Kangos så helikopter är inte nödvändigt för att ta sig dit. Om det med "krysset" avses bifurkationen av Tavvaätno och Råstoätno som bildar själva älven så kan man vandra dit från Pulsujärvi. Det brukar dock vara rätt välbesökt där med allt vad det innebär. Lainioälven har fint fiske men det finns betydligt bättre såväl öring, harr som rödingfiske i Kiruna kommun.