Jag har personligen ingen erfarenhet av Penns rullar, men jag vet att dom är stora inom djuphavsfiske och fiske efter de riktigt stora fiskarna, som tuna och svärdsfisk, t e x.
Utifrån specifikationerna tycker jag att Okuman ser ut att vara ett kap, men även där saknar jag personliga erfarenheter. Av Simano har jag däremot erfarenhet och det är fantastiskt fina rullar. Men om jag skall vara ärlig, så är det svårt val (för mig) och det står mellan Okuman och någon av Shimanorullarna.
Jag föreslår (om du har möjlighet) att du åker till butik och känner på rullarna, men jag skulle tro att Okuman skulle leda till ett köp (i mitt fall) om den kändes bra i hand. Lite tveksam till stativfoten i kolfiber (även om kolfiber är omvittnat ett starkt material), dock. Har ingen aning om vad det är för material i rullfoten på Shimanorullarna, men det kanske är grafit också. Det var många år sedan jag köpte några rullar, dom jag har (och väldigt sällan använder i dessa dagar) lär räcka för mig, livet ut.
Jag har tre Shimanorullar (en multiplikatorrulle, Calcutta 400 och två UL-rullar, (helt i grafit, köpta för många år sedan, på rea för 150:- styck)), samt två stycken multiplikatorrullar av ABU:s fabrikat, Mörrum M3600C och M5600C. Därtill några flugrullar av varierande kvalisort, men vilka är ointressanta i diskussionen.
Så, om jag skulle klippa till, blir det en avvägning mellan Okuman och Shimanon. En svår nöt att knäcka, men som jag tidigare nämnt, jag har ingen erfarenhet av Okuman.
När det gäller val av spö så skulle jag ta ett som har kastvikt upp till 40 eller max 50 gram. Man måste komma ihåg att du håller linan med pekfingret vid kast, och det kan bränna till lite grann om kastvikten är för hög.
Jag föreslår att du bestämmer dig för vilket spö du skall satsa på och sedan väljer storlek på rulle utifrån det. Längden bör vara mellan 9-11 fot. Längre spö=längre kastlängd. Ett långt spö kan också vara till fördel vid landning av fisk vid klippig och stenig kust. Som jag tidigare nämnt föredrar jag nylonlina,(inte minst på multiplikatorrullarna) men det är väl mest en fråga om vana.
Spontat känner jag att det spö som har kastvikt mellan 14-40 gram skulle bli mitt val, då kan man kasta med lättare drag när det inte blåser så mycket, och vilket går att fiska på lite grundare vatten, utan risk för att fastna i botten.
Glöm inte Viking Herring, det enda draget du behöver, IMHO ;-).