Fisher långlopp

Jag är en nybliven skidåkare som köpte ett par Fisher LS classic ifjol.
Åker nån gång per vecka och är nöjd med skidorna (har dock inte testat andra...)
Är nu anmäld till ett långlopp i slutet av mars och det kommer bli en riktig utmaning.

Kolla nyss vad som skrevs på nätet om mina skidor...
Pölder skrev nått i stil med, "duger för en fikatur en vacker vinterdag, inget för vasaloppet..."

Vad är det med mina skidor som skulle göra dom olämplig för ett lopp på 3.5mil? Skulle jag hanka mig fram bättre med dyrare skidor?
Spannet känns bra. Väger 110kg och är 2m lång. Taskig teknik och dålig kondition/styrka....

Nu kan jag inget om dina skidor men jag åkte Engelbrektsloppet förra året på ett par lånade skidor, det viktigaste med skidorna var nog glidet och vallningen, plus att spannet var ok för min vikt. Inte att de var senaste modell eller "snabba" eller liknande.
Glidet med stålsickla (sp?) eller glidvalla och fästvalla beroende på vädret. En hel vetenskap som jag inte kan uttala mig om.

Det som var viktigast var den (lilla) träningen jag gjorde innan och att jag hade en ca 25 år gammal teknik när jag sist åkte skidor när jag var lite yngre..
Dessutom på loppet så rekommenderade de att man inte skulle ta finskidor eftersom snön var tunn och regnade bort så att grus osv kom fram i spåret.

Trivs du med de du har nu så köp inga nya, viktigare är att få in träning innan loppet.
Lägg pengarna på en skidkurs eller liknande, träna upp överkroppen, rygg, mage, baksida på armarna så blir det mer njutbart.
Jag tränade triceps med cykelslangar hemma, det funkade ganska bra.

Som sagt, om bara spannet är lämpligt för dig, så att du varne trycker ned det totalt så att du sliter bort vallan omedelbart, eller inte har för hårt spann så att du får det bakhalt, så är det bara att åka. 3.5 mil är ingen extrem sträcka, det är inte skidorna utan tekniken som avgör hur långt tid det tar.

Pölder vill sälja skidor, och bidrar såklart på det vis han kan till att skapa köpbehov hos konsumenterna. Med tanke på att man för några årtionden sedan kunde åka Vasaloppet på tjärade träskidor säger det sig nästan själv att samtliga dagens skidor också fungerar. Att dina skidor inte skulle vara något för Vasaloppet grundar sig otvivelaktigt i föreställningen att den som åker Vasaloppet vill skaffa sig bästa tänkbara utrustning för att göra sin resa så snabb som möjligt.

En dyrare/bättre skida än din är både lite lättare och har bättre inneboende glidegenskaper (bättre belag). Det vill säga även om du skulle tävlingsvalla din skida med högfluor, pulver, topping och hela batteriet, skulle den sannolikt inte glida lika bra som en bättre skida. Det blir viktigt först för den som är beredd att lägga en god del pengar för att åka så fort det går utifrån sin egen kapacitet, dvs om varje minut räknas.

Jag åkte mitt första Öppet Spår på ett skidor liknande dina. Det var mitt första år på längdskidor, det gick hur bra som helst, en skidåkande vän hade tävlingsvallat och jag tyckte jag hade fantastiskt glid. Jag blev biten av skidåkningen och sedan dess har jag bytt upp mig en del, men det är en annan historia. Det finns ingen anledning till oro - dina skidor kommer inte på något vis hindra dig från att klara av ditt lopp. Lycka till!

Jag åkte mitt första Öppet Spår på ett skidor liknande dina.

Jag med, det går hur bra som helst. Kollar man på gamla tiders skidor och även kvaliteten på de spår man hade då är faktiskt dåtidens segrartider riktigt imponerande. Kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_segrare_i_Vasaloppet så ser man att redan på 1920-talet så körde man på tider som många bara kan drömma om idag.

Nu har jag efter ett antal år med de enklare skidorna skaffat mig lite bättre skidor. Båda skidorna skall (i alla fall i teorin) vara anpassade för samma kroppsvikt, däremot upplever jag att de bättre skidorna har ett annat "stuns" i spannet och kräver att man åker lite mer aktivt utan att de för den skullen är hårdare. Jag vill tro att det också ger fördelar på glidet genom att man inte råkar trampa in i fästzonen när det är glid man är ute efter. Svårt att förklara och kanske dessutom helt felaktigt, men det är i alla fall så jag upplever det när jag åker.

Vad du än gör (om du inte är så van) är att köpa ett par lite snärtare och lättare skidor (direkt innan loppet) utan att köra dem några mil. "Bättre" skidor dvs för lopp i spår är lättare osv men de kommer att upplevas som lite nervösare de 2-3 första milen om du inte är van då de rör sig mer i spåret då de är smalare (sidled) och väger mindre. Du vill ju veta att teknik spann, valla lirar också..

Jag skall köra ett lopp om en vecka på ett ställe där det ser risigt ut i snön för tillfället och är beredd att ta ett par äldre skidor med i reserv. inte värt att köra sönder mina nya för en fjuttig kvartstimme (på ett 5 mila lopp)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg