Fischers nya telisserie. Modell Rebound mm

Undrar om någon har testat nån av Fischers nya vallningsfria serie?? Rebound heter en av modellerna.
Är mer timglas och trots detta vallningsfria.
Skall vara någon slags kompromiss.

Thomas

Min flickvän provade ett par på topptur. Alla modellerna ser helt lik ut i mina ögon, så jag klarar inte att se på hemsidan vilken modell detta var.

http://www.fischer-ski.com/s-bound/

Skidan var inte vallnings-fri, men hadde spänn så att den gick att valla och köra som en "vanlig" längdåkningsskida. Plan undersida, med mittrand som på längåknings skidor, och bredare och kortare som en utför skida. Skidan var väldig lätt, och kanske inte så stabil i höga farter. Den imponerade stort nerför och bet ifrån bra på branta partier och surfade fint på lössnö och vårblöt snö.

Skidorna var utrustade med telemarkbindning, och ägaren som lånade ut skidorna tyckte ungefär som kommentaren ovanför.

Bra alternativ för dem som vill upp på toppar som kräver "transport-skidåkning" på plan mark. Ska prova skid-typen själv om jag får möjlighet.

Tack för svaret, vet du var man kan köpa ett par, eller priset?

Om du kollar på sidan så ser du att de har något som kallas för "Turning Crown pattern". Ett vallningsfritt alternativ.
Jag har åkt både med vallningsfritt och vallade skidor. När det är mycket upp och ned, temp skiftar med höjdskillnaden så ledsnar du snabbt på att valla. Man vill kunna ta sig upp snabbt på en liten höjd för att få åka ett par trehundra meter då pallar man inte att hålla på med stighudar eller valla som inte tar.

Farten minskar med vallningsfritt? Den fart jag fått upp både räcker och blir över.

Ljud? Vem bryr sig.

Kommer jaga ett par nu, vet någon som säljer?

Hälsningar

Thomas

Hej!

Jag har ett par Karhu 10th Mountain Tour http://www.totemoutfitters.com/newsite/Snowsports/x_con_Karhu_10th.html som jag är mycket nöjd med. De kallas "tur/telemark-hybrid" och har "ett och ett halvt spann" och är vallningsfria.

De fungerar kanonbra, speciellt på vårvintern när det är stora temperaturskillnader. Mina kamrater använder smala stighudar till sina vanliga turskidor och de orkar oftast inte valla ordentligt utan kör med stighudar mest hela tiden.

Jag använder mina skidor både för tur- topptur- och piståkning. För det mesta klarar jag mig helt utan stighudar ute i fjällen. I pist fladdrar de lite väl mycket i högre farter på hårt underlag, annars tycker jag att de har helt ok utförsegenskaper.

Jag beställde mina skidor från USA: http://www.reliableracing.com/
(Hjälpsamma, snabba och ok prisläge).

Kontentan är att jag är mycket nöjd med mina "kompromisskidor".

Nya Fischerserien verkar jättepännande och jag hoppas på rapporter om någon slår till!

//JOHAN

svar till enar.

På "vått och torrt" (060-127171) i Sundsvall finns skidorna att köpa. De hade rea på de skidorna för några veckor sedan, hur det är nu vet jag inte. De hade i alla fall några av de modeller som finns. Ring dit du kan säkett göra ett klipp om det vill sig.

MVH Urban.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmboka7 Scarpa T2, dam eller herr modell= Telemark 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg