Fischer outback 68 vs transnordic 66

Hej!
Jag funderar på vilken typ av turskidor jag ska köpa och vilken längd isf blir aktuell. Jag tänkte antingen på fischer outback crown 68 xtralite eller transnordic 66 crown/xtralite, men jag blir helt förvirrade med för och nackdelarna samt längden som jag ska välja.

Jag är 174 cm lång och väger 60 kg. Jag är ingen van åkare men vill komma ut mer, mest på helgturer eller dagsturer, så helst ska det funkar bäde med mindre packning samt med ryggsäck för övernattning i stuga.

Enligt fischers vikttabell borde jag väl ta 179 cm i längd (60-80 kg) för iutback modellen antar jag, men då blir ju skidan inte mycket längre än mig, men jag läst att den borde vara 15-20 cm längre egentligen. Hur påverkar det? eller borde jag gå upp en storlek, och kalkulera att jag väger mer med packning?

Transnordic däremot har en helt annant skala: för viktklass 55-70kg ska det blir 190 cm i längd, men sen vet jag inte om det räcker om jag har packning, så då kanske borde jag välja 195 cm längden, men det känns ju väldigt långt tycker jag.

Ber om ursäkt för långa inlägget, men hoppas att det finns lite folk som kan hjälpa mig med tips både ang val av skidan samt val av respektive längd. Jag försöker läsa på och prata med folk men man hör så mycket olika.

Tack på förehand!

Bredare skidor funkar fint kortare än smala skidor.

Du får gärna beskriva mera hur du vill använda skidorna. Stugtur mellan stugor utmed t ex Kungsleden med 12 kg ryggsäck? Dagsturer med lätt rygga? Toppbestigningar i Lappland eller södra svenska fjällen? Veckotur med pulka och tält?

Vill du kunna åka i maskingjorda skidspår?

Fischer outbound https://www.telemark-pyrenees.com/s...oxZUtJQqUgVB87OcTpaCyfhiNBkhJE0BoCTtEQAvD_BwE
verkar kunna funka i svenska fjäll men är smalare än tidigare Fischer E109 som är mina favoriter för de flesta varianterna jag frågade om ovan men för breda för maskingjorda spår.

Modellen med både crownbelag och fästen för kortfällar skulle jag valt. Korta skidor är bra utför och bra för de flesta åkare speciellt om en inte är så tung.

Lycka till.

Thure

PS kolla gärna tidigare trådar som du kan se nedan också.

Hej Thure,

tack för svaret och input!

Jag tänkte mest dagsturer eller turer med en övernattning till en början. Än så länge har jag mest varit utanför preparerade spår, så skidan borde kunna klara det. Jag det blir nog mest i södra fjällen och inga toopturer eller rejält utföråkning, men lite terräng borde de nog klarar av. Packning blir nog mellan en fikaväska och kanske runt 10 kg ryggsäck gissar jag. så jag antar totala vikten kommer hamna runt 65-75 kg kanske med lite marginal såklart.

Länken du skickade var faktiskt till outback crown 68 som var en av dem som jag tänkte köpa. Grejen är att för denna ski är viktklass 60-80kg endast 179 cm lång vilket känns kort om jag är 174 cm lång? Jag hört att för korta skidor kn bli ostabila? Sen har jag läst också att skidan är bra och mångsidig å ena sidan, men evtl lite segt å andra sidan, men ingen aning om det stämmer.

Har du beställt från telemark pyrennes förut? funkar de bra?

Ja jag har i huvudsak bra erfarenheter av Telemark Pyrenees.

Hellre något kort skida än något lång tycker jag. Undantaget är eventuellt riktigt lös nysnö i skogsterräng under högvintern men då blir skidan inte funkis för blandföre.

Thure

Instämmer med Thure i båda avseenden:
-Telemark Pyrennees är en bra webbutik
-längden på en turskida är inte en kritisk faktor. Viktigare att välja skida utifrån viktklass än längd! Lagom lång skida är viktigt om "snygg diagonalåkning" är målet. Spannet utifrån vikt är viktigare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
Snowtigher Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown Turskidåkning 20
vandrafjäll Fischer outtabounds crown 179 cm Turskidåkning 7
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
halmstadpatrik Fischer E99 spann Turskidåkning 4
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
rannug Fischer E 109 för telemarksväng? Turskidåkning 2
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
madir Nyfiken på Fischer Outtabounds Turskidåkning 2
andy_02 Fischer Country crown/ crown vax? Turskidåkning 1
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2
x-treme Fischer 77 / 99? Turskidåkning 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg