Fire Maple Blade 2 Titanium

Är det någon som har erfarenhet av spindelköket Fire Maple Blade 2 Titanium? En av fördelarna som tillverkaren framhåller med detta kök är att det har en förvärmningsslinga och därför fungerar med upp- och nervänd gasflaska (vätskematning).

Jag köpte ett på XXL härom dagen, och har testkört det hemma. Det brinner fint och kraftfullt med rättvänd gasflaska, men jag har inte fått det att fungera med vätskematning. Så fort man vänder på flaskan så flammar det upp i höga gula lågor. Jag har kört det i uppåt 10 min för att få det ordentligt varmt, men det hjälper inte. Har jag fått ett måndagsexemplar, eller funkar de alltid så här dåligt?

Köpte min för länge sen, när de fortfarande såldes i deras resp. namn av flera andra friluftsmärken (och ofta hette något med 118 Volcano). Min brännare är t ex från "tjeckiska" Pinguin, men vad jag kan se är det fullt identiskt med den som FM sen började sälja i eget namn. Jag har inte använt den så ofta och aldrig i någon extrem kyla, men de gångerna funkade vätskematningen helt OK. Visst fräste lågan till lite, men det gör nog alla i det läget. Man får vara noga med hanteringen, jfr xxargs beskrivning i detta inlägg.

Mer om brännaren finns att läsa i denna tråd, inkl - återigen - xxargs superinformativa inlägg om hur man ska tänka kring/hantera vätskematning (du kan säkert detta, men jag länkar ändå för ev. mindre erfarna läsares skull).

Senast ändrad:
Nu har jag testat köket lite mer, i temperaturer kring 12 grader och med både full och halvfull gasflaska. Jag har följt råden från xxargs om vätskematning till punkt och pricka. Tyvärr blir det samma resultat hela tiden: Köket flammar upp med höga gula lågor när man vänder på gasflaskan. Jag tycker att möjligheten till vätskematning är en stor del av vitsen med detta kök, och om det inte fungerar så är det inget kök för mig.

Nej, det får bli en retur till XXL.

Nu har jag testat köket lite mer, i temperaturer kring 12 grader och med både full och halvfull gasflaska. Jag har följt råden från xxargs om vätskematning till punkt och pricka. Tyvärr blir det samma resultat hela tiden: Köket flammar upp med höga gula lågor när man vänder på gasflaskan. Jag tycker att möjligheten till vätskematning är en stor del av vitsen med detta kök, och om det inte fungerar så är det inget kök för mig.

Nej, det får bli en retur till XXL.
Hej, velar lite mellan dessa två kök. Om man bortser från vätskematning, vad är ditt intryck Blade 2 vs Vega? Blade 2 är ju lätt men ser samtidigt lite väl vek ut så tänker att det är värt ca 40g extra för det robustare Vega

Hej, velar lite mellan dessa två kök. Om man bortser från vätskematning, vad är ditt intryck Blade 2 vs Vega? Blade 2 är ju lätt men ser samtidigt lite väl vek ut så tänker att det är värt ca 40g extra för det robustare Vega
Tja, jag får väl först säga att min erfarenhet av dessa båda kök är ganska begränsad, så något fullständigt svar kan jag inte ge. Skiljer det så lite som 40g mellan dem? Jag ser att Optimus anger vikten till 178 gram. Stämmer det? Jag har ju plockat bort benstöden på mitt Vega, och satt dit en adapter för Trangias vindskydd istället, så jag kan inte kolla vikten i en handvändning. Om det stämmer så lägger jag rösten på Vega. Robustare, och fungerar bra med vätskematning.

Vill du komma billigt undan kan du just nu köpa FM Blade 2 för 400 kr på XXL. Ett fynd. Det är också 25% medlemsrabatt på Vega, om du hellre vill ha det.

En uppdatering angående FireMaple Blade 2: När det var rea på Blade 2 förra gången tittade jag på dem i butik, och insåg att förvärmningsröret var böjt längre in över lågan på den senaste modellen. Nyfiken som man nu är så köpte jag ett nytt exemplar för halva priset och testkörde hemma. Nu fungerade det mycket bättre med vätskematning! Inte perfekt, det pulserade en del, men det blev inga höga gula lågor som med mitt förra exemplar. Böjen på förvärmningsröret verkar ha gjort skillnad.

Tyvärr har jag bara provkört det hemma än så länge, inte använt det för matlagning ute.

Tja, jag får väl först säga att min erfarenhet av dessa båda kök är ganska begränsad, så något fullständigt svar kan jag inte ge. Skiljer det så lite som 40g mellan dem? Jag ser att Optimus anger vikten till 178 gram. Stämmer det? Jag har ju plockat bort benstöden på mitt Vega, och satt dit en adapter för Trangias vindskydd istället, så jag kan inte kolla vikten i en handvändning. Om det stämmer så lägger jag rösten på Vega. Robustare, och fungerar bra med vätskematning.

Vill du komma billigt undan kan du just nu köpa FM Blade 2 för 400 kr på XXL. Ett fynd. Det är också 25% medlemsrabatt på Vega, om du hellre vill ha det.

En uppdatering angående FireMaple Blade 2: När det var rea på Blade 2 förra gången tittade jag på dem i butik, och insåg att förvärmningsröret var böjt längre in över lågan på den senaste modellen. Nyfiken som man nu är så köpte jag ett nytt exemplar för halva priset och testkörde hemma. Nu fungerade det mycket bättre med vätskematning! Inte perfekt, det pulserade en del, men det blev inga höga gula lågor som med mitt förra exemplar. Böjen på förvärmningsröret verkar ha gjort skillnad.

Tyvärr har jag bara provkört det hemma än så länge, inte använt det för matlagning ute.
Jo köpt båda :) så måste bestämma vilken jag behåller. Inte vägt dem men enl spec skiljer det 43 g.
Jag får "klämma" och fundera lite. Kommer jag vintertälta så lär det bli på våren så vätskematning är som sagt mindre viktigt. Mer ute efter en stabil och pålitlig brännare med ok vikt för att ersätta Trangia på lite längre turer.

Kollat på båda nu för att jämföra, dock utan att tända dem. Vega kändes trög när man skruvade på tuben och beroende på märke lite diffust hur hårt man skulle skruva då den inte bottnade på alla. Stor skillnad mot Blade eller andra brännare jag använt som bottnar mot falsen på tuben. På en (äldre) primus 230 g fick jag inte ens ut någon gas. Vet inte om jag fått ett måndagsexemplar men blir iaf retur. Annars verkar den ju vara bra med låg tyngdpunkt och bred plattform för kastruller i olika storlekar.
Blade har ju lite mindre plattform och något högre, men helt ok. Däremot tyckte jag dom nitade "armarna" vid brännaren kändes lite väl glappa och rangliga, men kanske inte är något problem...?

Kollat på båda nu för att jämföra, dock utan att tända dem. Vega kändes trög när man skruvade på tuben och beroende på märke lite diffust hur hårt man skulle skruva då den inte bottnade på alla. Stor skillnad mot Blade eller andra brännare jag använt som bottnar mot falsen på tuben. På en (äldre) primus 230 g fick jag inte ens ut någon gas. Vet inte om jag fått ett måndagsexemplar men blir iaf retur.
Det finns en äldre tråd om detta problem. Sök i forumet på Optimus Vega. Jag har modifierat mitt Vega lite så att det fungerar bättre.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg