Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen?

Jag trodde länge (och tror väl lite fortfarande) att "riktiga" utemänniskor är lite mindre stöldbenägna just eftersom de fått lära sig sakernas bruksvärde.

Om jag snor nåns tält så blir den personen utan; det är inte samma sak som att ta 5000 kr (om det är tältets värde) utan det innebär dessutom att den personen och hans/hennes kompisar blir utan skydd från regnet i några dagar till. Samma sak oavsett vad jag tar; någon har vägt och övervägt om just den här prylen skulle släpas hit, och sen gjort det. Sen finns det förstås rötägg överallt.

Tidigt började detta märkas inom sportfisket. Kanske blev närheten till vägar + fiskeprylarnas pris för mycket för vissa, för rullar och spön, betesaskar, vadare (för att inte tala om båtmotorer, men den är gammal) började försvinna. Idag håller jag hårt i fiskegrejorna, där jag tidigare kunde ställa spön hursomhelst. Trist, det innebär att stadslivet (där man sällan kan vara bekvämt tillbakalutad med skitiga strumpor på bordet) äter sig in i vår fritid.

Ändå lämnar jag ibland tältet uppe över dagen, med ryggsäckar och allt i. Alternativet är ju att packa ned allt och gömma säcken (som man sen måste leta reda på i dimman...), och det är ju så sabla onödigt. Känns det som.

Trist historia i alla fall, kanske måste börja packa ned tältet igen.

Stöld är inte alls roligt Cecilia men försök se det från den ljusa sidan - du får köpa nya fina handskar.

Flest grejer vinner eller hur var det?

/Daniel

Stöld är inte alls roligt Cecilia men försök se det från den ljusa sidan - du får köpa nya fina handskar.

Flest grejer vinner eller hur var det?

/Daniel

Om Cecilia köper nya handskar så är det väl mer eller mindre garanterat att de gamla dyker upp en dag senare... kanhända i botten av Dannes ryggsäck? ;)

Du hade otur!

Efter en synnerligen blåsig, kall och blöt tur till Galdöpiggens topp på midsommarafton hängde jag nöjt mina kläder i torkrummet på Spiterstulens fjällstation. Döm om min förvåning på morgonen efter då mina skalhandskar saknades?! Två par innervantar hängde prydligt kvar men skalen var spårlöst försvunna. Inte kan det väl vara så att någon MEDVETET tar någon annans handskar och därmed omöjliggör flera fjällturer för den drabbade den helgen?
Jag vill inte gärna tro det, så du som av misstag råkade få med dig mina svarta skalhandskar i stl M med märket Marmot i röd text från torkrummet på midsommardagens morgon - hör av dig till mig! Innervantarna saknar sina kamrater!
Min erfarenhet är mycket god när det gäller folks ärlighet av de som vistas i fjällen. Många gånger har jag lämnat/glömt prylar i diverse torkrum, stugor och tält utan att (peppar, peppar) förlorat något hitintills. Jag har antagligen haft tur. De människor som vistas i fjällmiljö, vet oftast hur viktig ens utrustning är, och borde därför ha respekt för andras utrustning.
Din förlust kan ju vara att någon av misstag fick med sig dina skalhandskar när den eller de plockade ihop sina egna kläder.
Å andra sidan så hade en normalt funtad person gett sig till känna( kontaktat fjällstationen) när misstaget uppdagats. Men det finns tydligen de som inte bryr sig... Ett orent samvete sägs ge dålig sömn, så till slut kanske den skyldige hör av sig.

Många stälder sker nog tyvärr på grund av "lättja".

"Åh, schyssta handskar, såna vill jag ha, de tar jag."

Fast tar man bara skalhandskarna utan foder så är man ju inte så smart...

En kombination av lättja och förvirring tror jag kan ge många torkrumsstölder.

Folk vet inte riktigt vilka handskar de har, "svarta med fem fingrar" typ, och tar kanske de som ser fina och bra ut. Inte för att stjäla utan för att man tar fel helt enkelt, inte upptäcker misstaget.

Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig ställa kängorna i torkrummet eller låta dem stå i farstun på t ex Sylarnas fjällstation. Alla har ju Meindl och någon skulle garanterat få med sig mina pga just förvirring och lättja.

Att slippa ifrån tjuvarna är ett bra skäl att gå utanför lederna, även om fjällstölder måste utgöra en väldigt liten del. Speciellt räknat per kvadratkilometer. :)

De människor som vistas i fjällmiljö, vet oftast hur viktig ens utrustning är, och borde därför ha respekt för andras utrustning.

Detta är jag tyvärr skeptisk till. Det är nog sant att vissa människor har större förståelse och respekt för såna värden än vad andra människor har, men att dessa oftare skulle vara fjällmänniskor tror jag inte.

Tanken att en hård och skoningslös omgivning skulle göra folk mer solidariska med varandra motbevisas av varje större stadskärnas krogkvarter :)

När inte

ens väktarnas kvarter går fria från stölder undrar jag hur ni kan tro att ställen med väg till skulle vara bättre. Fiskegrejor har nämnts men inte skidstölder trots att det är ett allmänt kännt fenomen....
Egen torklina är guld värd....Två stålspik 50mm gör att du kan låta den gå mellan dörrkarmen och rullgardinsfästet 2 x.
//J

Jag har kommit hem från krogen med fel jacka (nykter).

Jag har glömt klätterutrustningen utanför ett hus (höghusområde) och fått tillbaka allt två dagar senare.

Jag har stått utanför damernas omklädningsrum (hämtade dottern medan moder och andra döttrar var kvar i bastun) och förtvivlat stirrat på 35 par skor/sandaler för att klura ut vilka som är min dotters.

Jag har alltid ställt mina skidor omaka par med kompisars utanför rastställen för att minimera risken att bli av med skidorna.

Livet är inte alltid enkelt med raka svar, om någon tog fel handskar kanske de inte märker det förrän till hösten eller så har de märkt det men orkar inte/har glömt att meddela någon.

...osv...

Märklappar

isydda med namn och telefonnummer brukar funka, har fått åter, oljerock, vantar, mössor och vindrockar.
Har själv av misstag tagit fel vindrock, med privara nycklar i (pinsamt)...fått med mig fel överrock från krogen, nykter. Plockat upp handskar från golvet i tron att de var mina men de var för små så det löste sig direkt.. men mina skräddarsydda kom inte hem igen... blivit bestulen ett antal ggr och rånad dito. De prylaran kom inte åter. Erfarenheter och miltal varierar... Det mesta jordiska går att ersätta även om tiden fram till ersättningen kan framtvinga byte av program och planer.
//J

På mina handskar skriver jag i förebyggande syfte "stulna från KP"... Har funkat bra två gånger hittills. Ena gången kom "den förvirrade" tillbaka med dem, den andra gången såg kamraten handskarna på någon annans händer och tog tillbaka dem.

den andra gången såg kamraten handskarna på någon annans händer och tog tillbaka dem.
Med händerna kvar i?
Den här tråden var kanske det värsta som jag kunde läst, för detta är min stora ute-noja. Med tanke på hur det ofta ser ut i markerna med sopor är det ju uppenbart att samvetslösa personer rör sig ute ofta...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
Erik-H Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse? Utrustning allmänt 24
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg