Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen?

Efter en synnerligen blåsig, kall och blöt tur till Galdöpiggens topp på midsommarafton hängde jag nöjt mina kläder i torkrummet på Spiterstulens fjällstation. Döm om min förvåning på morgonen efter då mina skalhandskar saknades?! Två par innervantar hängde prydligt kvar men skalen var spårlöst försvunna. Inte kan det väl vara så att någon MEDVETET tar någon annans handskar och därmed omöjliggör flera fjällturer för den drabbade den helgen?
Jag vill inte gärna tro det, så du som av misstag råkade få med dig mina svarta skalhandskar i stl M med märket Marmot i röd text från torkrummet på midsommardagens morgon - hör av dig till mig! Innervantarna saknar sina kamrater!

Låter ju helt otroligt. Har annars för mig att oftast visas bra hänsyn inom både frilufts och folkmusikkretsar. Har förr varit på en del spelstämmor. Har aldrig hört om någon som blivit av med en obevakad fiol trots att värdet klart överstiger skalvantar (även om de just där var värdefullare än penningvärdet). Man vet konsekvenserna för offret. Måste varit ett undantag. Tror inte att du hittar denne härinne (fördomar kanske).

Kör med militärens skalvantar i skinn och grön kanvas. Inte den stora monetära förlusten iaf.

Andan finns där

Har besökt många utbildningsplatser. T o m FBI har lås på personliga skåp....Så torkrumsupphängt får nog anses, i vissa kretsar, vara lovligt byte, tyvärr...trist men konstaterat.
//J

Det är ju trevligare att tro folk om för gott, än tvärtom. I viss mån innebär det förstås samtidigt en viss diskriminering. Att tro att frilufsare är bättre än andra betyder ju att andra är sämre... Ingen fara så länge det är en majoritet man misstror kanske, men i själva verket tror jag att man ska vara försiktig med att tro att olika populationer är si eller så.

Har ju campat lite och klättrat, och då innebär det ju ibland att man har utrustning för femsiffriga belopp i tält eller en bra bit ifrån där man befinner sig. Det har gått bra hittills, men jag kan tyvärr inte låta bli att oroa mig för sånt, och jag inser att det i någon mån bara är en tidsfråga innan nåt försvinner.

Om det är nåt som ökar benägenheten till tjyveri, så tror jag det är anonymitet. Om folk tydligt känner att de själva är anonyma, och att offret också är anonymt och opersonligt så ökar nog alltid benägenheten. Att glömma kameran en kväll på en bänk i tunnebanan är nog en dåligt idé även om det inte betyder att stockholmare eller t-baneresenärer i sig är tjyvaktiga (på t-banan finns ju förstås en majoritet som inte är födda i stockholm, och både frilufsare, turister, präster osv. En salig blandning som troligen också gör att folk känner sig anonyma.)

En solskenshistoria

För ett par år sedan var jag med gäster på Helags fjällstation. Jag jobbade på Ljungdalens turistbyrå, och hade med mig jobbets fina digitalkamera ut på turen. När vi skulle från stationen hittade jag inte igen kameran.Jag brukar göra ungefär som med fiolerna ovan. Lägger grejerna ifrån mig och tror alla om gott. En gäst suckade uppgivet och sa att grejerna inte får vara i fred ens i fjällen.

Jag försäkrade att detta absolut inte hörde till vanligheterna. Stugvärdarna höll med mig och konstaterade att något liknande faktiskt aldrig hänt tidigare.

Väl tillbaka i Ljungdalen skyndade jag mig att kolla efter nya kameror. Så himla pinsamt att jag skulle tappa bort den dyra kameran!! Här gällde att återställa den snabbt och återvinna kollegernas förtroende. Tillbaka på turistbyrån efter några dagar var jag ändå tvungen att bekänna missödet för en kollega.

- Den är inte försvunnen! sa hon. Kolla i den vanliga lådan.
Döm om min förvåning - och glädje. Där låg vår fina kamera som om ingenting hänt.
- Hur kom den dit!!??
- En vandrare kom ner med den från Helags häromdagen!

Jag hoppas att dina fina skalhandskar har råkat ut för något liknande, Cecilia!
Annars är militärens med skinn och canvas som sagt billiga och jättebra. De har också den där lilla fångremmen, som gör att man i värsta fall kan behålla dem på, hängande kring handleden medan man sover! ;-) Även om det inte borde behövas, eftersom jag numera verkligen tror alla fjällvandrare om gott.

/EvaMärta

HAr själv aldrig (peppar peppar) drabbats av stölderi ute. Men jag är medveten om risken så fiskespön lämnas aldrig framme synligt tex. En bekant blev av med sina spön som stod utanför bilen han sov i. Visst är det så att det är tillfället som gör tjuven och det gäller även människor i naturen. Tror ingen går ut för att söka och ta utan det är nog mer troligt att helt plötsligt uppenbarar sig ett tillfälle. Det man kan göra är att minimera tillfällena...

Roland

Efter en synnerligen blåsig, kall och blöt tur till Galdöpiggens topp på midsommarafton hängde jag nöjt mina kläder i torkrummet på Spiterstulens fjällstation.

Den har väl bilväg? Tyvärr brukar det dra med sig en ökad risk för stöld. Om man måste bära det med sig så minskar direkt risken.

Monetärt bullshit...

Det tråkigare av två tråkigare ting är att idag behöver ingen stjäla av nöd,utan mest handlar det om att förstöra.Att sno eller ta bort en vital del för att omöjliggöra t.ex en tur och därmed i de svagsintas tankevärld 'äga'.Uppfostrande käftsmällar (kompisar emellan) har jag utdelat och även fått en hel del under min uppväxt,de flesta blev det ett sorts patos av.

peter

Det tråkigare av två tråkigare ting är att idag behöver ingen stjäla av nöd,utan mest handlar det om att förstöra.Att sno eller ta bort en vital del för att omöjliggöra t.ex en tur och därmed i de svagsintas tankevärld 'äga'.Uppfostrande käftsmällar (kompisar emellan) har jag utdelat och även fått en hel del under min uppväxt,de flesta blev det ett sorts patos av.

peter

Om du tror att alla stölder sker för att förstöra så tror jag du har sorgligt fel. Många stölder sker tex för att finansiera ett missbruk. En stöld i Spiterstulen sker antagligen av avundsjuka.

Många stälder sker nog tyvärr på grund av "lättja".

"Åh, schyssta handskar, såna vill jag ha, de tar jag."

Fast tar man bara skalhandskarna utan foder så är man ju inte så smart...

Om du tror att alla stölder sker för att förstöra så tror jag du har sorgligt fel. Många stölder sker tex för att finansiera ett missbruk. En stöld i Spiterstulen sker antagligen av avundsjuka.

Jo,men ska man dra in inkonsekvenser av sjukdomar så kan man lägga ner,eftersom nu för tiden finns det diagnoser för allt,men inget personligt ansvar.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
Erik-H Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse? Utrustning allmänt 24
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg