Finns det något vätskematat gaskök som fungerar bra - med stabil låga som går att dra ner?

Jag är nöjd med mitt Optimus Vega, det funkar bra att dra ner lågan stabilt ganska mycket även om jag inte pysslar med några "långkok" ute i skogen. Det finns några som haft problem med Vega också, skall sägas, du hittar nog någon tråd om det. Stabila kastrullstöd och bra funktion i mitt exemplar i alla fall. Mitt har fungerat bra även på vårvinterturer med temperaturer under nollan.

Optimus Nova har jag kört länge och det har en stabil låga.
Drar jag ned lågan så ser jag till att pumpa upp trycket i flaskan.
Vindskyddet är minst lika viktigt som brännaren om man skall använda
en liten låga för vinden kan lätt släcka den.

Fast Novan är ju inget gaskök väl? Av fotogenkök har jag redan ett KAP Arctic, ettt Optimus Explorer, och ett MSR XGK. KAP Arctic-köket är fantastiskt under krävande förhållanden men jag föredrar gaskök nuförtiden. Fotogenkök kan jag ta med om man är flera ute.

Jag har använt Optimus Vega en hel del. Efter 1 års användning gick köket sönder, men jag fick pengarna tillbaka. Numera använder jag mitt Primus Omnilite Ti året om. Bensin som bränsle på vintern och gasol vår/sommar/höst.

Jag har bestämt för mig att det var just Primus Omnilite Ti som jag och en kompis provkörde i somras med inverterad gasflaska, och det funkade bra då iallafall. Men det stod inget om att man skulle/kunde göra det i instruktionerna.

Jag gillar MSR Windpro II. Bredstrålande brännare och går fint i inverterat läge, men regleringen blir alltid lite trubbigare då. Whisperlite Universal är också helt ok i inverterat läge.

//J

Stort tack alla! Nu har jag fått intressant läsning när jag hade enskilda kök att googla på. Jag kände till exempel inte till Whisperlight Universal alls, och enligt de tester jag läste verkar den ha anmärkningsvärt stabil låga även när man drar ner den, och dessutom sades bränsleförbrukningen vara bland de lägsta. Men det verkade till stor del bero på ett effektivt medföljande vindskydd. Möjligen också just att det gick att justera ner lågan på ett bra sätt. MSR Windpro II ser också bra ut, helt klart, och de här två köken verkar vara just det jag sökt efter. Det var väldigt givande tips, och jag får tacka joru speciellt en extra gång. :)

Senast ändrad:
Jag har bestämt för mig att det var just Primus Omnilite Ti som jag och en kompis provkörde i somras med inverterad gasflaska, och det funkade bra då iallafall. Men det stod inget om att man skulle/kunde göra det i instruktionerna.
Jag brukar använda inverterad gasolflaska till Omnilite. Jag förvärmer först.

Stort tack alla! Nu har jag fått intressant läsning när jag hade enskilda kök att googla på. Jag kände till exempel inte till Whisperlight Universal alls, och enligt de tester jag läste verkar den ha anmärkningsvärt stabil låga även när man drar ner den, och dessutom sades bränsleförbrukningen vara bland de lägsta. Men det verkade till stor del bero på ett effektivt medföljande vindskydd. Möjligen också just att det gick att justera ner lågan på ett bra sätt. MSR Windpro II ser också bra ut, helt klart, och de här två köken verkar vara just det jag sökt efter. Det var väldigt givande tips, och jag får tacka joru speciellt en extra gång. :)
Whisperlite (alla modeller) går också att köra i Trangia om man vill ha riktigt bra vindskydd. Det behövs en adapter som brukar gå att googla fram, min köptes en ggn i tiden från DK (speidersport).

//J

Ska du kunna finreglera lågan i vätskematat läge, så krävs väl att köket har dubbla kranar (precis som på ett bensin/fotogen-kök)? Annars blir väl regleringen (i vätskematat läge) i nivå med bensin/fotogenkök med bara kran vid pumpen.
/Niklas

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg