Finns det mjuka och hållbara liggunderlag?

Jag har kört med cellplast i alla tider för det är enkelt och hållbart, men det är ju rätt hårt. Har funderat på att köpa något mjukare ett tag. Har velat mellan z-rest och luftmadrass till vandring, och tänkt att vilken luftmadrass som helst skulle funka till camping.

Så till campingsemestern köpte vi luftmadrasser på jysk, för vi har sett massor av folk ha sådana på campingarna och trodde att priset handlade mer om vikten än hållbarheten. Vi gjorde av med fyra stycken. Tre av dem pös efter några dagar, den fjärde pös några dagar innan vi kom hem! Pyspunka utan synliga fel, vi visste inte alls var vi skulle laga dem, och köpte nya, som alltså också pös!

Bestämde oss sen för att köpa litet bättre kvalitet, men läser sen här på utsidan att alla, både luftmadrasser och självuppblåsningsbara, även toppmärkena, pyser titt som tätt.

För vandring verkade z-rest självklar, men enligt recensionerna blir de också platta och hårda efter några somrar!

Vad skall jag göra? :-?

Vad du ska göra get jag inte för det beror på ekonomi, användning m.m.
Själv köpte jag Exped utan dun förra året och vandrade med den i Sverige i 14 dagar. Mycket bekvämt, inget pys, lite i packvolymen och ganska låg vikt. Pris vill jag minnas låg på 700:- på Addnature.

Du skriver om caming och Jysk så vi kanske pratar förbi varande

De faktorer som jag ser är

*Bekvämlighet
*Risk för haveri
*Vikt
*Pris

Oftast så använder jag mig av mitt 180 cm NeoAir tillsammans med ett 0,3 cm cellplast. Nu planerar jag en längre vandring och tänker då att sannolikheten för punka blir högre, och konsekvensen av det blir mycket större. Min plan är att ta mitt korta NeoAir (typ 120cm) tillsammans med Gossamer Gears Z-lite variant. Om det pyser så kan jag fortfarande sova hyffsat bekvämt med den lösningen, vilket jag inte kan med min vanliga.

Man måste nog veta om du är rädd för punka pga 1) Det kan förstöra vandringen. Eller 2) Det blir dyrt rent ekonomiskt.

Det finns ju lagningslappar till alla uppblåsbara, och jag har inte provat något cellplast som kan vara skönare än exempelvis exped eller neoair.

Det startas trådar om trasiga liggunderlag, men väldigt sällan om lyckade nätter.

Hej, jag både campar och vandrar, och det ställer ju delvis olika krav på utrustningen. En luftmadrass som Exped skulle egentligen vara optimalt, eftersom det funkar för båda, förutsatt att jag kan lita 100% på den på fjället. Sova på en pyst luftmadrass på en campinggräsmatta i Sydeuropa är en sak, men sova på en pyst luftmadrass på stenig och kall fjällmark är något helt annat.

Funderar alltså på om jag ändå skall ha två olika, ett tjockt och mjukt som helst inte pyser till camping och ett som absolut inte kan pysa till vandring. Och i så fall vilket som inte kan pysa! Och inte plattas ut och samlar kondens i groparna och annat negativt som står om z-rest.

Är någon av luftmadrasser eller självuppblåsbara liggunderlag generellt hållbarare än det andra? Och hur blir resultatet när de har pyst? Hårt, kallt?

Klart att ekonomin inte är obegränsad, men jag tänkte bortse från den litetgrann just nu.

*Bekvämlighet
*Risk för haveri
*Vikt
*Pris
Ja, och jag skulle vilja lägga till konsekvenser vid haveri.

Om ett havererat liggunderlag motsvarar bekvämligheten för cellplast, så skulle det knappast förstöra vandringen, jag har ju legat på cellplast hittills.Våra havererade luftmadrasser förstörde ju inte heller campingsemestern. Men det känns surt att ha satsat pengar på bekvämlighet som vi inte fick.

Det blir väl tungt med 2 liggunderlag för vandring? Är z-lite (nästan) lika hållbar som vanliga cellplast, och hur är det med kondensen i håligheterna? Det kanske funkar ensamt för vandring, så kan man dubbla med en luftmadrass på camping?

Mjukt och hållbart

Jag har genomlevt det mesta från 9 mm Karrimat (oooootroligt hållbart och oooootroligt obekvämt) via Thermarest Originalet till Exped.

Om man skall ha 100% garanti för att slippa att ligga på ett pyst underlag på fjället så gäller bara en sak, skumplastunderlag av traditionell typ. Min erfarenhet av Thermarest (haft 4 st i familjen) är att dom är otroligt tåliga. Inte ett problem på 15 år! De går ju dessutom att laga om man råkar ligga på nån vass sten med dom.

Nu har vi nyligen bytt till Exped. Jag har deras Synmat 9LW när jag paddlar och sover på berget och en Synmat 7,5M när jag sommarvandrar. Jag har ännu inte så mycket erfarenhet av dom mer än att dom är otroligt sköna! Rena lyxen. Dom är tunnare än Thermrest var förr i tiden men man får väl förutsätta att en Schweizisk pryl med det priset är av god kvalitet. Man skal nog inte ha dom till annat än att sova på i tältet. Lagninsgprylar ingår om olyckan skulle vara framme.

Jag tror det är lite upp till dig hur säker du vill vara på att inget krånglar. Själv resonerar jag som att ett havererat tält eller ryggsäck är nästan katastrof medan ett pyst liggunderlag räknar jag med att kunna laga eller i värsta fall överleva, men det är min syn.

Lycka till med ditt val

(...) Är z-lite (nästan) lika hållbar som vanliga cellplast, och hur är det med kondensen i håligheterna? (...)
Jag har använt z-rest sedan länge och uppfattar den som mer än rimligt tålig. Hur snabbt "äggkartongen" plattas ut måste ju bero på vikten av den sovande, men oavsett vilket så har man ju råd att slita ut flera stycken innan man är uppe i kostnaden för en enda Exped e.d. Jag väger 60 kg och när jag till slut kasserat ett z-rest berodde det på andra skador - jag hade sovit mycket i bivack med underlägget direkt på vassa stenar. Det hade jag inte kunnat göra med en uppblåsbar madrass.

Kondens som under vissa omständigheter samlas i groparna tycker jag är positivt - annars hade ju samma mängd vatten hamnat i sovsäcken. Ä man lite försiktig på morgonen när man reser sig, kan man bara skaka ur dropparna eller iskristallerna.

Har haft tre olika thermarest självuppblåsbara, det första köptes för dryga tio år sedan och jag har ännu inte lyckats punktera eller på annat sätt få läck på dem. Tycker inte att jag har varit överdrivet försiktig med dem...

ett havererat tält eller ryggsäck är nästan katastrof medan ett pyst liggunderlag räknar jag med att kunna laga eller i värsta fall överleva

Det har du faktiskt rätt i! Jag är bara innerligt trött på haverier just nu, men kvalitetsmadrasser skall väl inte jämföras med jysk.

Hur snabbt "äggkartongen" plattas ut måste ju bero på vikten av den sovande

Det kanske är så det är! Då borde jag ju klara liggunderlaget längre än de riktiga tungviktarna.

Kondens som under vissa omständigheter samlas i groparna tycker jag är positivt - annars hade ju samma mängd vatten hamnat i sovsäcken. Ä man lite försiktig på morgonen när man reser sig, kan man bara skaka ur dropparna eller iskristallerna.

Det tänkte jag inte heller på. Får öva mig på att resa mig försiktigt då. :)

Konsekvensen av ett punkterat icke lagbart liggunderlag är KALLT! Det isolerar nära noll när det inte är uppblåst. Trots det använder jag ett thermarest xtherm.

Konsekvensen av ett punkterat icke lagbart liggunderlag är KALLT! Det isolerar nära noll när det inte är uppblåst. Trots det använder jag ett thermarest xtherm.

Det var just det jag befarade. Det får nog bli z-rest i alla fall, och dubbla med något tyngre och mjukare till campingsemestrarna när inte vikten har betydelse. Dubblar man med ett tunnare liggunderlag kanske det skyddar luftmadrassen litet mot punktering också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Davva2 Kondensfritt vintertält, finns det? Bo och sova 29
Jemael Finns dubbelsäck i lättvikt? Bo och sova 1
Öhrnell Enkel-dubbelvävshybrider - finns de? Bo och sova 8
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8