Finns det kajaker för "stora" killar?

garkast = görkass

sågar du av en görkass på mitten så ser den ut som en skiva skogaholmslimpa. dvs den har redan maxbredd i vattenlinjen. när den lutar och vattnet stiger uppåt blir den bara smalare i vattenlinjen. så det finns liksom inget som tar emot.
jag hade en bekant som var extremt duktig att paddla och när han paddlade görkass i vågor så rätt va det var så bara låg han där.

det är klart trevligare med en kajak som blir bredare i vattenlinjen när den börjar luta, som exempelvis en Lisa. då känner man att det tar emot. görkassen skulle vara säkrare att paddla upp och ner. vänd skogaholmlimpan med den platta sidan uppåt så är det hur enkelt som helst att förstå.

görkassens stabilitet är klart bedräglig (heter det så?)

är det nån som är övertygad att jag har fel så testa en görkass och testa sen en lisa innan ni testar görkassen igen : )

så köp INTE en görkass, ja om du inte är sugen på att bada : )

Har paddlat Garkast å tyckte inte den var speciellt rank därimot mkt "svårsvängd" med sitt otroligt långa förskepp ;)

/Janne

jag vill minnas att det är en förlängd (-störd) och förhöjd och lite ändrad huntsman. jag var med och såg hur det hela urartade : )
"gropen" bakom sittbrunnen blir ganska full med vatten : ) det är väl på gränsen att det rinner över sittbrunnssargen och in i kajaken.
enda ursäkten att köpa en sån är nog om man är riktigt lång och inte får plats i nåt annat.
men då är det väl en bättre lösning att beställa en riktig kajak med framflyttat skott och framflyttad styrning, om det är längden inuti kajaken man vill åt.
varken vkv eller aquilo har varit omöjliga när man kommer med lite egna önskemål. dom tycker nog att det bara är kul att göra nåt som inte är precis som alla andra kajaker dom bygger.
men i det här fallet var det väl en kajak som är bred och rymlig frågeställaren letade efter.

lettman grand tourer finns förresten att köpa i danmark såg jag. www.kajak.dk

Om det är paddling för motionens skull kanske en VKV Lisa eller Anita skulle funka. Eller en större turkajak, typ Citius 60. De har ju fördelen att man sitter bättre och har stora sittbrunnar.

Hej, jag är sugen på att börja paddla kajak till sommaren men är lite osäker på om det är möjligt.

Jag är ganska kraftig och väger in på drygt 140 pannor och undrar helt sonika om det tillverkas kajaker för så tunga paddlare. Jag har sett att vissa kajaker har kapacitet upp till 150kg, men klarar de hela den belastningen i sittbrunnen?

Skall väl också tillägga att jag har ganska grova lår och skostorlek 48.

//T
Något jag undrar är, vilken typ av paddling är det som gäller för dig?
Är det turpaddling, motion eller fiske som gäller? Har du kollat på sit on top kajaker?

Det finns SOT kajaker avsedda för fiske men Point65 har även kajaker som är lämpade för motion eller turpaddling och går att fiska från. Det jag föredrar med SOT kajaker är att om man skulle kantra så behöver man inte oroa sig för en vattenfylld sittbrunn, det är bara att dra sig upp igen och fortsätta.

Även jag är en "stor" kille och känner mig tryggare i en SOT kajak.

point 65 XP18 Spyder
http://www.point65.com/default.asp?page=kayaks&cat=8&kayak=53

Point 65 Bourbon Orca
http://www.point65.com/default.asp?page=kayaks&cat=8&kayak=54

Sit on top kajaker för fiske hittar du enkelt på google.
Ocean Kayaks
Malibu Kayaks
Hobie Kayaks
är några märken

Något jag undrar är, vilken typ av paddling är det som gäller för dig?
Är det turpaddling, motion eller fiske som gäller? Har du kollat på sit on top kajaker?

Det är i första hand motionspaddling men jag vill även kunna ta mig iväg på kortare turer,

Sit on top har jag inte ens reflekterat över, intressant...

//T

Vill minnas att Reidar på Marstrand

har en utvecklad/ större modell av Caribou. Åtminstone har den varit på "G".
Kontakta Marstrandskajaker, finns hemsida.
/Peter

ja det har han. jag testade den i höstas. det är väldigt stor skillnad mot "orginalmodellen" trots att det inte skiljer så många centimeter på längden och höjden. men skillnaden är enorm.

Jag är inte heller en liten kille med en bra bit in på 0,1 ton.

Jag har en Seabird Victory och kan garantera att du inte får platsbrist, styv fin och billig är den kan rekomenderas.

Har även en Seabird seaperl den är däremot tight som ett korvskinn runt mina lår när jag kryper in men det är inget problem när man kommer i är det gott om plats för mig. Valde mellan denna och en tahe marine greenland.
Greenland var något för smal för mina höfter även i touring varianten låren var dock inte ett problem. men det kan vara annorlunda för dig höften är normalt inte ett ställe extra kilon sitter på killar utan det är bara din benstomme som avgör. Vad gäller wet exit är det inget att oroa sig för det är mycket enklare att komma ut än in :) vilket jag så klart redan provat.

Kayman Smuggler

Det blev ingen kajak förra sommaren och nu börjar suget komma igen.

Hittade denna som på specen ser utt passa bra för en krafitg paddlare

Är det någon som har erfarenhet av Kayman? hittar inte sås mycket matnyttig info på nätet.

//Thomas

Den ser ju otroligt fin ut, men jag har ingen erfarenhet av den. Själv har jag en gammal Artisan, och jag väger idag 110 kg men varit uppe på 125 kg, och min kajak har alltid funkat perfekt även fullpackad. Nu har Artisan börjat tillverkas igen men jag vet inte om priset är så tilltalande. Men en himla fin kajak är det.

57 cm "bara"
min erfaretnhet säger att är man "ett fetto" som åxå är lång så får man ju rätt hög tyngdpunkt, å då tror alla fall jag att 57 cm smal kajak blir vingligt. kanske inte i blankvatten, men i lite sjögång så fixar man inte att ta av eller på en jacka t.ex. det är en jäkla skillnad mot om man skulle väga 70 kg och vara 25 cm kortare. då blir ju tyngdpunkten lägre och så är ju även krängande vikten bra mycket lägre. lägg en planka i vattnet å testa att stapla liggande mjölkpaket på den, å sen testar du att stapla 25 % fler mjölkpaket på samma planka och se om det blir nån skillnad i stabilitet : )
prova först med 7 st och sen med 10-11 st.
"fläskberg" som jag trivs bäst i kajaker med lite mer bredd : )
(106;9kg nyss)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
Stuvarn Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen? Paddling allmänt 81
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg