Finns det bredare längdåkningspjäxor?

Jag har Mortons neurom i bägge fötterna, och har såväl pelotter som bredare skor i allmänhet. Då brukar jag kunna vandra, springa och cykla utan att Morton gör sig påmind.

Ge mig era bästa tips på längdåkningspjäxor som fungerar. Jag åker klassiskt..

Alpina är nog bredaste jag har testat men ändå lite för smala i tåboxen. Tycker själv det är hopplöst. En lösning ett par storlekar större men frågan är om det är bekvämt

Om inte rätt skor finns så kan man ju kanske pröva att göra något mer radikalt, som att åtgärda problemet med en mindre operation? Inte en snabb fix, men om det hjälper så blir det nog lättare att finna lämpliga pjäxor. Kan även minska behovet av pelott om det blir lyckat.

Hejsan,

Har även jag mycket breda fötter och har efter knatat runt i några välsorterade butiker landat i ett par pjäxor från Salomon. Har storlek 43.5 och köpte pjäxorna i storlek 45 för att få någorlunda plats. Kan inte påstå att det funkade klockrent från första stund, men jag valde medvetet ett par mjuka = formbara pjäxor som med tiden anpassat sig efter mina fötter. Blir självfallet något sämre skidkontroll jämfört med ett par kolfiberförstärka pjäxor, men sådana skulle aldrig funka ihop med mina fötter. Bättre att det är varmt och bekvämt :)

Sen kan jag tillägga en liten sak till. Går man på verkligt breda pjäxor, som exempelvis Lundhags Guide, som egentligen är gjorda för att gå på tur med, så får de inte plats i maskingjorda spår. Har nämligen blivit ett gäng turer med min Åsnes Mountainrace + Lundhags Guide + BC - bindning när jag varit ute och åkt med sonen för att slippa frysa om fötterna när man sniglar fram. Och det funkar, men pjäxorna får som sagt var inte riktigt plats utan skrapar lite lätt i "väggarna" på de maskingjorda spåren.

/ Stefan

Går man på verkligt breda pjäxor, som exempelvis Lundhags Guide, som egentligen är gjorda för att gå på tur med, så får de inte plats i maskingjorda spår.
Det stämmer absolut när det gäller längdåkningsspår på "låglandet", men min erfarenhet är att det går bra med turskidor o breda pjäxor i fjällterräng. Jag tror att de gör bredare spår i fjällen, men de blir ju förstås snabbt bredare om många använder breda skidor/bindningar/pjäxor. :unsure:
Det finns säkert Utsidanmedlemmar som vet hur det förhåller sig.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg