håller med Lars S....
Hej !
I början av min karriär som telisåkare (1995) så ansåg jag att det var bra med ett par skidor till allt, men nu har jag helt ändrat åsikt och sitter här med 3 par, ett par renodlade turskidor, ett par K2 Piste Off med klassisk telisskärning (85-65-75) och ett par bredare offpist-skidor (mått 94-68-83) Rossignol Big Berthod (som betraktades som marknadens mest renodlade offpistskida 1998).
Men nu när jag gör toppturer så använder jag mestadels mina K2-skidor eftersom de är lätta och funkar bra även under anmarschen på platten.Bra slit och släng-skida också, dvs funkar bra för de första åken när snödjupet är begränsat och stenarna många.Jag har 12 mm plattir och Riva 3 till dessa , dvs ganska lätt ekipage.
Hittills har jag använt mina breda och korta (endast 177 cm) Rossignolskidor i Kittelfjäll för liftserverad åkning, men när jag skaffar bra hudar till dem kommer jag att köra med dem på toppturer också.Kort längd är att föredra i brant och trixig terräng har jag kommit fram till.Till dessa kör jag 20 mm plattor och Chili.Rätt tungt för toppturen i och för sig.
Jag menar antingen går man på tur och har turskidor eller också gör man toppturer och prioriterar utförsåkningen och har då sina feta lagg !
Jag skulle inte tveka långa anmarscher med stighudar och breda skidor för att få bra utförsåkning.Norra Sytertoppen är ett bra exempel.
Hälsar, Mats Frank, Umeå