Jag har alltid förvarat mina gasflaskor löst bland de övriga sakerna i ryggsäcken utan problem. Jag brukar däremot försöka sätta dit den lilla plastkorken som kommer med vid leverans av nya tuber när jag packar ner flaskorna för att hälla ventilen ren från ev skräp.
Det här fick mig att fundera på hur förseglingen ser ut... Jag hittade en webbsida med en sprängskiss här: http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm#EN417 Jag kan väl sammanfatta min fundering som en fråga om hur pass stryktåligt höljet och förseglingen är. Eftersom de flesta hittills tycks förvara sina gasbehållare löst liggandes i ryggsäcken bör det inte vara någon större fara att göra detsamma. Dock kan det vara bra att ha något slags mjukt skydd om behållaren förvaras inuti ett kärl med teflonbeläggning för att inte rispa detta. Det jag skulle oroa mig för är väl om jag på något vis skulle lyckas tappa min ryggsäck från en höjd av 4,5 meter ned i ett betonggolv på ett sådant vis att gasbehållaren skulle ta stryk. De två farorna jag ser är att läckage skulle uppstå och att ett annat metallobjekt (låt säga ett eldstål) litet snyggt skulle slå an mot behållaren och skapa en gnista som antände gasen. Högst osannolikt att detta skulle hända kanske... men så är jag lite nojig med gasbehållare. T-röd var (och är) ju något jag helt enkelt upplevde som brandfarligt men det förvarades i en plastflaska och mer var det inte med det.