Finns/behövs skydd till gasbehållare?

Jag har alltid förvarat mina gasflaskor löst bland de övriga sakerna i ryggsäcken utan problem. Jag brukar däremot försöka sätta dit den lilla plastkorken som kommer med vid leverans av nya tuber när jag packar ner flaskorna för att hälla ventilen ren från ev skräp.

Det här fick mig att fundera på hur förseglingen ser ut... Jag hittade en webbsida med en sprängskiss här: http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm#EN417 Jag kan väl sammanfatta min fundering som en fråga om hur pass stryktåligt höljet och förseglingen är. Eftersom de flesta hittills tycks förvara sina gasbehållare löst liggandes i ryggsäcken bör det inte vara någon större fara att göra detsamma. Dock kan det vara bra att ha något slags mjukt skydd om behållaren förvaras inuti ett kärl med teflonbeläggning för att inte rispa detta. Det jag skulle oroa mig för är väl om jag på något vis skulle lyckas tappa min ryggsäck från en höjd av 4,5 meter ned i ett betonggolv på ett sådant vis att gasbehållaren skulle ta stryk. De två farorna jag ser är att läckage skulle uppstå och att ett annat metallobjekt (låt säga ett eldstål) litet snyggt skulle slå an mot behållaren och skapa en gnista som antände gasen. Högst osannolikt att detta skulle hända kanske... men så är jag lite nojig med gasbehållare. T-röd var (och är) ju något jag helt enkelt upplevde som brandfarligt men det förvarades i en plastflaska och mer var det inte med det.

Jag tycker nog i alla fall att du oroar dig alltför mycket. Det är inte ägg vi pratar om. Sen är det som seobserver skriver att du lär förstöra mer saker än bara gastuben om du nu skulle tappa säcken från en höjd.

Sannorlikheten för att jag tappar ryggsäcken från 4,5m höjd i ett betonggolv är obefintlig, och att detta dessutom skulle allvarlig skada en gasbehållare som är tillverkad av stål och inpackad av andra merparten mjuka prylar i min ryggsäck är ändå mindre.
T-sprit är betydligt brandfarligare än gas, och dessutim i en ömtålig plastflaska (inte i en trycktub i stål). För att det skall uppstå en explosionsrisk när du har gas inblandad krävs rätt luft/gas blandning.

Haha ja det där med 4,5 meters fall ned i ett betonggolv var litet av en överdrift. ;) Jag läste ett inlägg av majjen där han försökte ta sig nedför en brant och ryggsäcken råkade dra iväg nedåt. Det är nog mest min egen oro för läckage och att en gnista på något vis skulle uppstå om metall slår mot metall.

Haha ja det där med 4,5 meters fall ned i ett betonggolv var litet av en överdrift. ;) Jag läste ett inlägg av majjen där han försökte ta sig nedför en brant och ryggsäcken råkade dra iväg nedåt. Det är nog mest min egen oro för läckage och att en gnista på något vis skulle uppstå om metall slår mot metall.
Så där gör man inte. :)
Se det som ett avskräckande exempel. Jag hade kaptenlöjtnant i en plastflaska. Korken sprack så att jag blev "tvungen" att dricka ur flaskan samma dag. Trots det luktade min utrustning "avec" i flera dagar.

HåkanF

även om risken inte är lika med noll så är det väldigt osannolikt att en tappad ryggsäck från högre höjd och med en sönderstucken gasoltub av fallhöjden att det precis samtidigt skulle vara gasol i rätt blandningsintervall med luft där en gnista samtidigt skulle bildas.

Även om det skulle tända sig _i_ säcken så kommer det att slockna ut fort pga. syrebrist samt att allt nedknögglat i säcken kommer att kyla av lågan att det inte propagerar vidare.

Det där är inget jag skulle bekymra mig om och vid klättring har man många andra riskfaktorer som är väldigt många gånger större och kräver full uppmärksamhet...

När jag köpt mitt första kök som krävde kemisk ren bensin (heptan) så sålde färgaffären heptan i 1 liters glasflaskor. För att en glasflaska ska gå sönder krävs som bekant för de flesta inte speciellt mycket våld. Fall från köksbordet ner på golvet vid omtappning är fullständigt tillräckligt för ett en glasflaska ska gå sönder.

För att återgå till trädskaparens fråga.
Jag köpte för ett antal år sedan neopren från Shelby till något syprojekt, men då min symaskin inte klarade av att sy i neopren, så fick jag lägga ner det projektet.

Vill man ha tag i så lite neopren som krävs för att sy ett skydd till en gasolflaska så skulle jag köpt en våtdräkt på någon loppis som Myrorna, Röda Korset, läkarmissionen. Där jag bor kostar en sådan våtdräkt några 20:eek:r och då räcker neoprenet till en väldans massa gasolbehållare. Tips för den late/smarte. Kolla om gasolbehållaren ryms i ärmen på våtdräkten så spar man en del tid med att sy.

Per

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg