Finland?

Själv vaskar jag guld i norra finland på somrarna. Detta sommar vet jag att mer än femtio svenskar var där och vaskade. Kallfjäll är det inte ens i närheten så mycket som i Sverige. Men som sagt så oerhört vackert är det. Från Lemmenjoki kan man ta båttransport några mil och då är man garanterat i ödemarken.
Vill man gå vilse, finns där bra möjligheter för det. Men förr eller senare stöter man på en guldvaskare.
En vaskpanna och liten spade obligatoriska.

Hej Piparen

Ja, björnstigen funkar bra för en vecka, 5 nätter, varav 3 i ödesstugor och 2 nätter i vindskydd behövde jag. Det behövdes ingen vilodag. Jag startade i Hautajärvi som ligger i norr och avslutade i Rukka.
Det var en lång resväg till Hautajärvi. Från GBG & Stockholm flög jag till Luleå, sedan buss till Haparanda, vidare till Rovaniemi med några bussbyten. Övernattning i Rovaniemi och sedan buss tidigt på morgonen med några byten till Hautajärvi.
Från Rukka var det något enklare till Rovaniemi. Det är bättre att flyga till Helsinki och tar bussen eller flyg till Kusamo.
Karhunkierros är Finlands motsvårighet till Kungsleden i Sverige. Så visst är det en hel del folk som springer där. Men jag gick utan tält och fick alltid plats i ödesstugor, upplevde det inte som besvärande.
Särskild om du starta i Hautajärvi så möter du mindre folk, mötte kanske 2 sällskap. I den centrala delen av parken finns mer folk då det finns andra startpunkter som ligger närmare. Leden är väl upptrampat med många trappsteg genom skogsbranterna.
En del tycker att den är lite för mycket tillrättalagt. Vindskydden ligger i jämna mellanrum med iordninggjorda vedbodar och toiletter. Dock får man hugga veden själv. Jag tycker ändå att det finns en hög vildmarkskänsla över det hela. Det finns några avstickare från leden som man inte bör missa.
Mvh Veni

Jag har aldrig vandrat i Sverige så lite svårt att jämföra vad som är standarden där.

I Finland gäller att nationalparkerna har "ödestugor" (autiotupa). De är öppna för alla. Det finns gasspis, vedeldad kamin, britsar att sova på (inga madrasser), vedlider fullt med ved, utedass och uteplats för korvgrillning. Ofta nära ett vattendrag så man får dricksvatten. Allt är gratis, men det rekommenderas att man inte stannar mer än 1-2 nätter. Det finns inga stugvärdar på plats.

Ibland finns det bastu, men inte så ofta. I I Urho Kekkonens nationalpark finns det så vitt jag vet 1 bastu.

I dom nyaste stugorna gäller samma sak, men ibland finns det separat torkrum som har egen kamin. Och rum för utekläder och skor.

För mig känns det här som en otrolig lyx att bara komma och ta för sig av ypperlig ved och göra sig hemmastadd. Men stugorna är nog mysiga.

Förresten så rekommenderar jag Urho Kekkonens nationalpark. Det ligger lite på sidan om. Väldigt stark ödemarkskänsla. Inga höga fjäll, men desto djupare skogar, fantastisk natur. Om man vill gå vilse så är det säkert möjligt.

Jag var nyss och vandrade i Pallas-Yllästunturi nationalpark. Träffade några äldre gubbar som tyckte att standarden på stugorna börjar bli lite väl hög. Men en del av dom äldre stugorna finns fortfarande kvar.

Här är typisk stuga i Urho Kekkonens nationalpark (bilder från min vandring i fjol):

Bilagor

• IMGP2389.jpg
    IMGP2389.jpg
    111.7 KB · Visningar: 699
  • IMGP2391.jpg
    IMGP2391.jpg
    30.8 KB · Visningar: 592
  • IMGP2390.jpg
    IMGP2390.jpg
    24.7 KB · Visningar: 629
Senast ändrad:
Vandrade mycket i Finland som barn. Har av geografiska orsaker inte besökt norra Finland på 7 år (bor numera på Åland så det blir mest Norge och Sverige). Började surfa runt på www.utinaturen.fi och visst väcker det nostalgiska minnen. Vill tillbaka snart för norra Finland är vackert och vilt.

Kaldoaivi

Sitter och tittar på http://www.utinaturen.fi/ med siktet på nästnästa år för nästa år är redan paxat. Sverige och Norge är ju välbekanta mål, men det verkar inte vara så många som drar till Finland trots att det finns så sjukt stora nationalparker där. Lite synd, för på papper verkar det jättebra.

Vart ska man ta vägen om man inte vill ha det för tillrättalagt, full packning, oledat eller ledat? Kaldoaivi? Lemmenjoki? Urho Kekkonens nationalpark? Eller är det någon annanstans man bör ta sig till? Fjällmiljö är ju alltid fint. Men jag är också lite sugen på riktigt stor, orörd och ödslig barrskog som omväxling (nåt ställe där man verkligen kan gå vilse och ingen helikopter i världen kan rädda en...). Jag tänkte att det borde finnas där men det är svårt att hitta här.

Någon som har provat Finland och har lust att berätta lite?

Förra höstturnén gick till Kaldoaivi ödemarksområde. Vi ville tajma färgerna och valde andra veckan i september, som vi gjort tidigare i mer västliga fjäll (t ex Treriksröset-Råstu).

När vi kom så mötte vi några samer i jeep på väg åt motsatt håll. Vi skojade lite om det, men faktum var att vi var där på sista hanken, vädret under veckan var fint och kyligare för var dag. Snön kom några timmar efter att vi påbörjat hemfärden :).

Område präglas av flacka lågfjäll som är mycket lättvandrade. Fantastisk horisont, oändlig, som på havet. Den arktiska känslan är påtaglig, trädgränsen går ett par hundra meter över havet och på 300 möh är man högt på kalfjället.

Rekommenderas varmt!

...resan dit var enkel, flyg till Rovaniemi via Helsinki och sedan hade vi tillgång till bil (men buss finns också).

//J

Kaldoaivi

Hej,
Jag har vandrat ett flertal gång i Urho Kekkonens nationalpark. Fin natur, varierande terräng. Det stämmer som någon nämnde i ett tidiagre inlägg att kan finnas ganska mycket människor, men det gäller enligt mig bara vissa tidpunkter (påsk, början av september) och de västligaste områdena av parken, dvs. de som närmast Ivalo och Saariselkä. Den östra delen av parken är sk. "ödedel", med mindre stugor och inga utmärkta rutter.

Jag var för några veckor sedan i Kaldoaivi. Kan rekommenderas om du söker något ödeområde var du får vara i fred. Det är Finlands största ödemarksområde, finns inga utmärkta rutter eller ödestugor. Fint område var du säkert kan tappa bort dig! :)

Är du fortfarande intresserad av information så har jag vandrat Hetta-Pallas-leden (55 km) och Kuivi-leden (ca 80 km). Båda kan rekommenderas och vill du veta mer så säg till.

Bilagor

• hettapallas.jpg
    hettapallas.jpg
    34.7 KB · Visningar: 356
  • kuivi.jpg
    kuivi.jpg
    41.5 KB · Visningar: 359
  • kuivi2.jpg
    kuivi2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 352

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg