Finland?

Sitter och tittar på http://www.utinaturen.fi/ med siktet på nästnästa år för nästa år är redan paxat. Sverige och Norge är ju välbekanta mål, men det verkar inte vara så många som drar till Finland trots att det finns så sjukt stora nationalparker där. Lite synd, för på papper verkar det jättebra.

Vart ska man ta vägen om man inte vill ha det för tillrättalagt, full packning, oledat eller ledat? Kaldoaivi? Lemmenjoki? Urho Kekkonens nationalpark? Eller är det någon annanstans man bör ta sig till? Fjällmiljö är ju alltid fint. Men jag är också lite sugen på riktigt stor, orörd och ödslig barrskog som omväxling (nåt ställe där man verkligen kan gå vilse och ingen helikopter i världen kan rädda en...). Jag tänkte att det borde finnas där men det är svårt att hitta här.

Någon som har provat Finland och har lust att berätta lite?

Jag är från Finland.

Var ifjol i Urho Kekkonens nationalpark. Fin natur, men lite väl tillrättalagt. Utmärkta leder och lyxiga stugor. En hel del turister.

Finland har så kallade "Ödemarksområden" (Erämaa-alueet). Där finns färre turister och få utmärkta leder. Där finns inte heller några stugor, eller det kan finnas, men ingen garanti för det. Stora områden. Skulle rekommendera det för dig. De är alla i norra Lappland.

http://www.luontoon.fi/eramaa-alueet

Bra tråd!
Vårt östra grannland är stort och med mycket natur. Vi borde ställa oss frågan varför vi inte besöker Finland mer än vad vi gör. Rädd för finskan? Om vi har svårt för engelska så går det bra med svenska. Många kan svenska och i de svenskspråkiga delarna får vi höra en mycket vacker och smått ålderdomlig svenska som är ett resultat av vår gemensamma historia. Åk till Umeå och ta färjan över till Vasa vidare ut i skogarna.

Hej,
Jag har vandrat i Olanka NP. Leden heter Björnleden eller på finska Karrinkueras (felstavat tror jag). Den är lite för mycket tillrättalagt men barrskogen och Olankafloden är mäktig och det är bara 20km till Ryska gränsen. Avvika du från leden och försvinner in i den skogen är du garanterat ensam. Olankafloden ändrar sitt utseende allteftersom och dominera parken. Rekomendera att vandra där.
Sedan går en del av Nordkalottleden (Kilpisjärvi - Norska gränsen) genom den Finska Ödemarken. Rund Halti finns en del vandrare men annars har jag knappt träffat på folk. Jag skulle vilja vandra i Kevo NP, vi får se när det blir av.
Mvh Veni

Jag har gått Karhunkierros (Björnstigen), startade i Ruka nära Kuusamo. Jämfört med kalfjällen i Sverige så tyckte jag att det var långa sträckor i skogsterräng. Kolla på utinaturen.fi där finns mycket att läsa, även på svenska.
En tur till Treriksröset och dagstur upp på Saana i Kilpisjärvi kan jag även rekommendera.
Vill man upp på Finlands högsta topp Haldefjäll kan man starta från norska sidan, då blir det en dagstur. Var beredd på mycket stenig terräng!

Jag tog fram lite bilder från Karhunkierros , hade nästan glömt hur vackert det var...

Bilagor

• 090831Finnland 042_1.jpg
    090831Finnland 042_1.jpg
    72.9 KB · Visningar: 836
  • 090831Finnland 086_1.jpg
    090831Finnland 086_1.jpg
    52.1 KB · Visningar: 976
  • 090831Finnland 109_1.jpg
    090831Finnland 109_1.jpg
    23.2 KB · Visningar: 841
  • 090831Finnland 133_1.jpg
    090831Finnland 133_1.jpg
    63.9 KB · Visningar: 834
  • 090831Finnland 230_1.jpg
    090831Finnland 230_1.jpg
    39.5 KB · Visningar: 855
  • 090831Finnland 213_1.jpg
    090831Finnland 213_1.jpg
    90 KB · Visningar: 825
Tack för alla fina tips!

Några kommentarer:

Precis som du säger, Mbatikopio, det är en väldigt bra fråga varför inte fler åker till Finland. Jag har inte varit där, så jag vet ju inte. Alla vill till svenska fjällen eller till Norge och av god anledning, så mycket vet jag. Men ju mer jag tittar på möjligheterna i Finland, desto mer obegripligt ter det sig att så få åker dit härifrån.

veni, jag sitter och prokrastinerar och blir alldeles tårögd när jag ser dina bilder. Dit vill jag! Jag tittade lite på sträckningen på utinaturen.fi. Håller Björnstigen för en knapp vecka? (Det är ju rätt lagom.) Är det mycket spring på leden?

handske, Laponia i all ära, det är ändå lite häftigt med ett land i Europa som styckar av tusentals km^2 och bara kallar det "ödemark" utan att ens upphöja områdena till Natschonaaaalpark. Lapska armen, som Tundraman påpekar, ter sig ju som ett naturligt och närliggande (nåja) vandringsmål för en svensk. Jag låg också och somnade till youtubevideos på vandringar genom Kaldoaivi och Lemmenjoki (rekommenderas!). Jag förstod inte vad de sa men det var väldigt vilsamt att titta och lyssna på. Och väldigt frestande att säga upp sig från jobbet och boka biljetter... Heja Finland!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg