Så skönt att det inte var av! Jag har surft runt lite och försökt hitta bilder på olika tejpningar också, men inte hittat det, så jag försöker med ord:
Det finns olika sätt att tejpa detta problem och du får väl prova vilket som känns bäst för dig. Ett är att man tejpar både ovan och under det skadade stället och låter tejpen bilda ett X på fingrets undersida. Ett annat är att bara tejpe under skadan, hela den fingerdelen. Och det sista är att tejpa med mycket smal tejp (eller klippt remsa) precis under där skadan är.
Själv skulle jag gissa att den med X:et ger bäst stöd och att man går över till någon av de andra när det börjar kännas bättre (utan att för den skull hålla i krimpar).
Sen har jag en allmän personlig reflektion, som kanske inte alls stämmer på dig, men som kanske tål att tas upp i allmänhet. Jag har själv inte klättrat så där våldsamt länge, men ganska intesivt. Dock var jag skadad förra sommaren (inte fingrar) så då blev det inte så mycket. Alltså är jag mest inneklättrare och tyvärr lite stark i armarna dessutom.
Det jag upptäckt är när en sådan klättrare kommer utomhus, då är man _superdålig_ med fötterna. Inne står man på jättegrepp, och behöver inte jobba alls med att få tryck, men ute är det ofta helt annorlunda, det sitter inga blåa eller röda blorbar på berget...
Alltså har jag en teori om att man kan bespara sina stackars fingrar mycket trassel genom att öva sig att trycka _väldigt_ mycket mer med fötterna. Inne kan man överdriva detta genom att bara stå på strukturen där det finns strukturväggar. Det är också a och o om man vill klättra sva, det har jag upptäckt the hard way. Sedan jag börjat åtminstonde försöka träna på detta tycker jag att de där otäcka krimpen går riktigt hyfsat att hålla i. Men de skulle säkert inte gå bättre att hänga i, fast det är ju inte det man ska göra... liksom