Tycke och smak
Jag har inte cyklat längre än till Itailen och åter några ggr men ett par observationer. Jag började med vandrarhem på 1.a utvägen, hem blev det små pensionat samt vänner och en och annan bensinstation...Jag cyklade lätt och lagade endast varm dryck, soppa, buljong, the och kaffe. Köpte lokalt, lagade och åt. Kostar ungefär som hemma men man äter mer när man cyklar.
Du behöver till Visum, transfers, reservdelar och så många taknätter som du anser dig behöva för att vila, torka och sova ut, även om du tältar, förutom till födan. Vykort, porton och en och annan sevärdhet som bevakas måste du nog betala inträde till men ruiner och utsikskullar brukar vara gratis. Du kan bli sjuk och måste flyga hem. Hur du äter vet jag inte men skall du var ute mer än en månad måste du äta riktigt allsidigt minst 5 dygn i veckan...
Som du märker handlar det här mer om egenkunskap än om prylar och pengar. Gör en längre träningstur hemma i Sverige på en 14 dagar eller längre och pröva vad du behöver. Ungefär då börjar du hitta vad du behöver.
Snoddas Nordgren cyklade visserligen inte så långt men han visst hur man åt bra billigt, alla kan inte det.
Globalt på billignivån allt köpt 500-700 kr/dygn säger CIA handbook och de bör ju veta, bor aldrig i tält....
//J