Filtinnerssko

Är det någon som vet vart man kan köpa filtinnerskor att ha i ett par stövlar.
Har provat provat försvarets stövlar med den innersko som följer med dom men tycker inte de är tillräckligt varma när det blir riktigt kallt så någon som vet vart man kan få tag i riktiga tovade filtinnerskor/stövlar.

Thule Nordic

Tretorns modell Thule Nordic är en vinterstövel med lös innersko. Den levereras med två par innerskor (ett par i reserv/på tork). Kanske går dessa innerskor även att köpa löst från thule om du redan har en fungerande stövel. Antar att det kanske även skiljer lite gällande tex isoleringen i sulan mellan en riktig vinterstövel och en vanlig.

/Andreas

sajberjohan; sa:
Har provat provat försvarets stövlar med den innersko som följer med dom men tycker inte de är tillräckligt varma när det blir riktigt kallt så någon som vet vart man kan få tag i riktiga tovade filtinnerskor/stövlar.

Vem har tillverkat försvarets vinterstövel? Jag trodde att de hade Nokian stövlar? Jag har ju svårt att tro att andra kommerciella tillverkare skulle göra så mycket annorlunda stövar.

Försvaret har vanliga "egna" stövlar, ingen aning om vem som tillverkar dem.
Vi fick ut någon modell från Nokia, man skidade i en lite tunnare filtsocka. Och var tanken att stanna lite längre, bytte man till en torr, tjockare variant.

Jag vet inte var man kan köpa lösa innerfiltsockor, men ska du ha dem till dina vanliga sommarstövlar, funkar det inge vidare ändå, dels för små stövlar, sedan är vinterstövlar extra isolerade redan utan filtinnersulan.

Vanligaste felet med kalla fötter är att man har för små skor/stövlar. Det ska vara luftigt Pressar du ihop filten/sockan, finns ingen luft som isolerar.

/Tommy
[Ändrat av Tommy125 2005-10-26 kl 08:57]

Skoterinnerskor

Har i decennier använt ett par filtinnerskor till skoterkängor som jag pressat ned i ett par bondeförbundare, av jättestorlek. Bra att åka skidor med och håller värmen för det mesta.
Jag vet inte om de här löstagbara filtskorna ser ut på samma sätt längre, men det kanske kan vara ett användbart tips.

Jörgen

sajberjohan; sa:

Åtminstone Nokias filtinnerskor kan köpas separat (Nokia Kaira heter modellen med lösa innerskor).

Jag har t ex köpt på Sportkompaniet i Sthlm men alla Nokia-återförsäljare bör kunna hjälpa dig.

//J

joru; sa:
Åtminstone Nokias filtinnerskor kan köpas separat (Nokia Kaira heter modellen med lösa innerskor).

Jag har t ex köpt på Sportkompaniet i Sthlm men alla Nokia-återförsäljare bör kunna hjälpa dig.

//J

Jag har en känsla av att Nokia, sedan några år, vill skilja sig från Nokian (gäller både stövlar och däck). De verkar för tillfället ha problem med sin huvudsite (http://www.nokianfootwear.fi/ nya ägare?) . Den internationella är http://www.nokianfootwear.net/

Jörnkängans antifrysmodell har urtagbar filtladda. Jag beställde ett par extra sådana, så de ska gå att beställa separat.

Raskesven

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg