Vilken jag skulle rekommendera? Hmm, bra fråga.
Jag informerade mig ganska intensivt om alla tre modeller. Playsport är lite utanför, det är ju Kodaks billighetsmodell som redan nu har kultstatus pga det låga priset och de hyfsade resultaten. Playsport kostar bara 130 euro, är vattentät till 3 m och kan full HD, dvs 1080p.
Jag köpte en och kommer att testa den intensivt.
Både GoPro och Contour kostar mkt mer, tål mkt mer och är i en annorlunda klass. Det finns många jämförande tester på nätet eftersom valet för många köpvilliga just går ut på dessa två modeller.
Båda två verkar vara av mkt hög kvalitet, mkt skarpa och med stabila hus och genomtänkta detaljlösningar. Om jag minns rätt är så gott som alla recensenter eniga om att man knappast kan säga vilken som är bättre om man ser på mätbara resultat. Alltså måste man ta till subjektiva faktorer.
## Detta är mina intryck: ##
# Design: #
Contour:en har en proffsigare design, det där penformade huset är aero- och hydrodynamisk och torde vara lättare att fästa på fasta fordon och på hjälmar.
GoPro:n har en lite gammaldags design, huset ser ut som en klassisk pocketkamera, dvs med bred fyrkantig front.
Ändå går det tydligen att fästa den mkt stadigt och vibrationsfritt, det finns många fascinerande inspelningar där GoPro:n är fäst på basejumpers eller på en attackhelikopter i full färd och det skakar inte.
Vardagskompatibilitet: Att ha en GoPro på hjälmen är riktigt påfallande. En Contour ser bara ut som en penna eller en ficklampa.
# Resultat i dagsljus ovanför vattenytan: #
Ingen mätbar skillnad.
# Resultat i lågt ljus ovanför vattenytan: #
GoPro:n verkar ha en tendens till kitschigt överdrivna och något onyanserade färger.
# Resultat under vattenytan: #
Vilken dramatisk skillnad! Så snart GoPro:n kommer under vattenytan förändras kvaliteten från knivskarp till suddig och oskarp. Jag förmodar ett specifikt brytningsfel. Vad synd! Totalt odyglig som dykkamera.
Contour:en håller sin skärpa även under vattenytan.
# Ej testat men också viktig: #
Husens benägenhet att imma igen.
## Facit: ##
Jag är lite påverkad av GoPro:ns ytterst fascinerande och estetiska basejumpfilmer mm. Bra marknadsföring, det måste jag medge.
Om man bortser från det talar egentligen mer för Contour:en.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns fler modeller, t.ex. sådana med sladd mellan huvudet och inspelningsenheten, men dessa verkar inte vara lika intressanta. De flesta vill ha en liten action-kamera i ett hus.