Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan

Ack så!
Jag har aldrig stött på sådan slakt (jag bor ihop med en same).
Alla samer jag känner skjuter renen i huvudet innan slakt, att dom skulle döda renen genom att skära halsen av den tycker jag låter lite absurt (och kladdigt).
Det gör ju inte slakten lättare på något sätt att skära halsen av en levande ren eftersom det antagligen sprutar blod både här och där och eftersom samerna tar rätt på blodet (blodpalt) så är det nog ingen lyckad lösning.

Normalt sett så skjuter man renen i huvudet, antingen på håll med gevär eller på nära håll med bultpistol. Sen hänger man upp renen och tappar den på blod. OBS! Detta gäller bara för egen slakt. Om köttet ska säljas måste renen levereras levande till slakteriet.

Jag känner naturligtvis inte alla samer bara för att jag råkar bo ihop med en så jag kan naturligtvis ha fel!

Halsavskärning har jag aldrig varit med om bland renägare (släkten är inte samer...).

Däremot att nacksticka.

nu har jag varit med på en av sveriges största renslakter och sett hur det gick till när man slaktade, men det är en annan historia.. det handlar om att en skådespelare hyllar ett olagligt förfarande vilket gör honom ganska puckad i huvudet, inte ifall det är praxis bland samer eller inte..

I resten av världen så är avlivning genom blodtömning det enda godtagbara sättet för både Judar och Muslimer, så det är inte direkt något konstigt..

Vad jag menade var ju att han måste ha fått idén nånstans ifrån dvs att han sett eller hört någon som slaktade på det viset och det var det jag menade som var konstigt.

så blir det när man låter ett pucko gråta ut i TV, han bajsade om att det inte går att driva företag i Sverige, hans far hade tydlige misslyckats gång på gång, det handlade kanske mer om att skylla på yttre omständigheter än att ta ansvar för sitt eget företagande.. mig veterligen så är det bara klåpare som klagar på företagsklimatet i Sverige, duktiga entrepenörer gnäller inte.. Sen började han lipa om samerna, han var tydligen bästis med samerna och då kom utalandet om avlivning genom blodtömning.. Sen avslutade han med att stortjuta om att Svensk historias största häradsbetäckare och myglare gått bort, gubben har satt på ett sekel med kjoltyg på dramaten, aldrig haft ett hederligt arbete, han dog äldre än gammeleken med ett leende på läpparna o så lipar stora karl i TV...

så blir det när man låter ett pucko gråta ut i TV, han bajsade om att det inte går att driva företag i Sverige, hans far hade tydlige misslyckats gång på gång, det handlade kanske mer om att skylla på yttre omständigheter än att ta ansvar för sitt eget företagande.. mig veterligen så är det bara klåpare som klagar på företagsklimatet i Sverige, duktiga entrepenörer gnäller inte.. Sen började han lipa om samerna, han var tydligen bästis med samerna och då kom utalandet om avlivning genom blodtömning.. Sen avslutade han med att stortjuta om att Svensk historias största häradsbetäckare och myglare gått bort, gubben har satt på ett sekel med kjoltyg på dramaten, aldrig haft ett hederligt arbete, han dog äldre än gammeleken med ett leende på läpparna o så lipar stora karl i TV...

Hehe jäklar vad du går igång på både Stormare och Bergman då? Har dom vatt dumma mot dig eller? :)

Nu har kollat på tv4...
http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.360505&renderingdepartment=2.4034
Han vet verkligen inte vad han pratar om. Det roliga är att han säger att han är rädd att säga nåt dumt...
Han säger verkligen att samerna dödar ren mer humant än nollåttorna som skuter varg för den stora vargpälsen och samerna dödar renen på gamla hedliga sätt med kniv och händer, samt att de bara dödar för husbehov.
De höstslakter jag varit med på, så har en uppköpare varit med och husbehovsslakt sker på sidan om och då med en bultpistol.
Sen säger han att samerna är asiatiska och att de ser som så...
Hur som helst så låter det som om han vill beskriva nåt som han tror att det är eller så har någon same drivit med honom lite granna. Eller så flyttade han från Sverige på 30-talet

Hur som helst så är jag nog på Patrics sida här.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg