Filmen Tunn luft

Jag har precis läst Jon Krakauers bok Tunn luft och skulle hemskt gärna vilja få tag på filmen. Nu har det visat sig att det inte var det lättaste.
Jag vet att den gått på tv så jag tänkte höra om det är nån här inne som möjligtvis spelade in den och kan tänka sig att sälja ett VHS exemplar av filmen.
Eller om det är någon som vet var den finns att få tag på, gärna då med svensk text.
Maila i såna fall mig på peak@home.se
MVH/Peter

Tack för din länk men det var inte riktigt vad jag var ute efter.
Dels skulle jag vilja ha den med svensk text, dels tycker jag det var i dyraste laget med 20 dollar plus frakt.
Och vad betyder detta: NTSC format (US and Canada only)??

För det första

vill du nog egentligen inte se filmen om du gillade boken... Den är verkligen riktigt skitdålig och inte ens bilderna av Everest kan ändra detta (skrämmande va?)

Jag har den emellertid på DVD som funkar utmärkt i min spelare, men den är regionsfri. Skulle tro att filmen är region 1 (vi har väl 2 i Sverige?)

Har dessutom IMAX filmen som spelades in samma år. Även den suger.

Du får gärna låna filmerna om du kan hämta dem i centrala Stockholm. Maila mig.

Mvh
/föhl

Strunta i filmen. Läs!

Samma period och samma händelser som skildras i 'Into thin air' skildras också av Göran Kropp (frid över hans minne!!), Anatolij Bukrejev, Lene Gammelgaard, och också troligtvis av Scott's journalist Sandy Hill-Pittman. Både Bukrejevs och Gammelgaards skildringar av händelserna ger långt mycket mera nöje än filmen.
Jag uppfattade Krakauers beskrivningar som innehållande en hel del tjafs till egen favör. Jag fick lov att läsa hans bok 'Eiger dreams' eller som den heter på svenska 'Ett berg högre än Everest' för att återupprätta förtroendet för honom. Den boken är en samling berättelser om hans eskapader i äventyrens och klättringens rike. DEN är läsvärd.

mvh Jan

petsa; sa:
Tack för din länk men det var inte riktigt vad jag var ute efter.
Dels skulle jag vilja ha den med svensk text, dels tycker jag det var i dyraste laget med 20 dollar plus frakt.
Och vad betyder detta: NTSC format (US and Canada only)??

Det innebär att du inte kan spela upp den på en svensk video om inte din video har omkopplare mellan PAL och NTSC. Ett tråkigt misstag att upptäcka för många som beställer videofilmer från USA.

föhl; sa:
Du får gärna låna filmerna om du kan hämta dem i centrala Stockholm. Maila mig.

Mvh
/föhl

Tack för erbjudandet men först o främst bor jag inte i Stockholm och dessutom är det ett måste att den är på en VHS-kasett tyvärr.

Saken är nämligen den att jag går medialinjen på Birka folkhögskola och vi har fått i uppgift att jämföra en bok som blivit film. Eftersom jag hade Tunn luft oläst i bokhyllan och jag visste att den finns som film fick det bli den.
Nu har det visat sig att filmen aldrig släppts på video här i Sverige så det verkar vara en hopplös uppgift att få tag på den om man inte beställer den från utlandet.
Så det enda hoppet jag har kvar är om det är nån som spelade in den när den gick på tv.

Det verkar som jag är tvungen att byta bok-film för min redovisning men den här gången ska jag kolla om jag får tag på filmen innan jag läst ut boken ;-)

på ZTV?

Om jag minns rätt så har den gått på ZTV två gånger som jag kan minnas, så låt säga under de två-tre senaste åren. Håll ut så kanske den kommer igen där.
Tror jag har den sparad hemam någonstans men har tyvärr inte möjlighet att kopiera VHS.

/Patrik

Tunn Film?

Tjena, undrar om man kan spela upp den i en dators dvd spelare eller är den också regionskodad?

Om det går är jag lite sugen på att se den. Har tillochmed i all min desperation efter alpinfilmer hyrt K2....

Har ett basläger på kungsholmen.

/Andreas

Svenska

Var innen och kollade på Amazone.com, men är ännu inte riktigt säker på att ge mitt kortnummer till nå´n på andra sidan jorden. Finns det möjligtvis någon svensk återförsäjlare? är främst intresserad av Everest: The IMAX movie.

Imax

Var på cosmonova i onsdags och såg Everest filmen som Imax teamet gjorde 1996. Filmen gjorde samtidigt som en av de största katastroferna ägde rum på everest och många stora klättare miste livet, bla Scott Fisher och Rob Hall.

Filmen är väl ganska tam och handlar mycket om förberedelserna. Dock är det en del spektakulära sekvenser av berget. Jag betalade 55 riksdaler och det var det värt.

P.S de nämde inte Göran Kropp trots att han träffade Imax teamet på toppen. Surt.

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jd IMAXX-filmen om Everest Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg