Mycket trevliga filmer! Är nog dröm-paddlingen för mig som för många andra.
-Får man fråga vad resekostnaderna blev? Flyg till och från Grönland? (Via Köpenhamn gissar jag?) De olika lokala transporterna på ön, båt, helikopter etc?
-Hur lång är paddelsäsongen? Är det Juli som är optimalt eller tidigare/senare?
-Rekommenderade företag att styra upp logistiken på Grönland med?
-Bör man/måste man ha skjutvapen med? (Går det att fixa i så fall även om man inte har jaktlicens?)
(Fällkajak och all utrustning har jag redan)
Hej Jarmo!
Trevligt att du gillade filmerna.
Jo, vi flög från Köpenhamn till Kangerlussuaq först, därefter vidare med inrikesflyg till Ilulissat där vi övernattade. Där kan man passa på att bese den berömda isfjorden där glaciären för närvarande kalvar med 25-35 m/dygn. Dagen efter flög vi vidare till Upernavik. Denna resa tur och retur tillbaka till Köpenhamn går loss på ungefär
17000 kr. Eftersom vi skulle paddla norrut till Kullorsuaq bokade vi helikopter därifrån tillbaka till Upernavik för
800 kr.
De lokala transporterna på Grönland handlar för övrigt nästan uteslutande om mindre flygplan eller helikopter. Det går också båtturer om man till exempel vill åka ut till ön Disko från Ilulissat, men man kan också flyga dit. I Nuuk finns det sannolikt lokaltrafik, men där har jag inte varit.
Du kan besöka
Air Greenlands hemsida för detaljerad information om detta. Man bör dock betänka när man planerar flygresorna att det emellanåt är förseningar på grund av dåligt väder. Helikoptrarna flyger till exempel inte alltid om det är för mycket dimma.
Man kan generellt säga att det går bra att paddla från maj till långt in i oktober - renta praktiskt. I maj och juni är det dock fortfarande mycket is och en del snö kvar på landbacken. Vi var ju där även förra året från mitten av juli till mitten av augusti, nu i år med två veckors förskjutning, men vi upplevde att väderförhållandena var bättre tidigare än senare på sommaren. I år blev det också mörkare mot slutet av paddlingen när vi närmade oss september. Så jag skulle nog säga att juli är den bästa månaden för paddling, men räkna med att det snabbt kan slå om och bli tråkigt väder väldigt snabbt.
Det finns en
uthyrare av kajaker i Upernavik som heter Nikolaj Sörensen som vi anlitat under båda våra turer. Vi har haft med oss vår egen utrustning, men har hyrt kajaker, paddlar och flytvästar av Nikolaj. Han är schysst och seriös och har mycket andra grejer för uthyrning; han kan dock vara lite långsam på att svara på mail ibland. Eftersom man bara får ta med sig 20+8 kg på flyget har vi skickat utrustning och mat i förväg som han har tagit hand om. En del saker går också att köpa i byns enda affär om det skulle knipa, men det är dyrt. Där finns allt från pumphagel, gas och platt-TV till kläder, frukt och whisky. Vill du skicka din egen kajak går det bra att göra, men då får du vara ute i god tid och det är ingen större ekonomisk fördel heller. Nöjer du dig med Nikolajs Seayak plastkajaker från Seayak är det bättre att hyra på plats så slipper du logistiken med
Royal Arctic Line som kör på Grönland.
Vad gäller skjutvapen så är det egentligen en onödig utgift. Sannolikheten att stöta på isbjörn är minimal, eventuellt kan du få syn på en valross om du har tur - eller otur. Enligt Nikolaj skall man då ta sig därifrån snabbast möjligt; på land utgör de inget hot, men om de har kalvar och känner sig hotade i sitt revir har det hänt att de gett sig på kajaker och båtar. Självaste Nansen träffade ju på en gynnare som satte gaddarna i hans kajak vid Frans Josefs land. Den enda situation jag möjligen kan tänka mig att ett vapen skulle kunna vara bra att ha under sommaren är om man stöter på en fjällräv med rabies. Men som sagt, jag tror du kan spara de slantarna. Om du väljer att hyra en 30-06 eller liknande är det ingen som frågar efter jaktlicens; det förefaller som om det bara är något som alla har, ungefär som att man har något på fötterna när man går ut. Det går bra att hyra en bössa av Nikolaj.
Har du fler frågor får du gärna maila mig!
Hälsningar David