Fiffiga vantar

Jag har tänkt att köpa mig ett par vantar som skall fungera dels vid vanlig skidåkning i backe, dels vid vinterturer i fjällen. Jag har nog övergett tanken på läder utan funderar mer på ett par slitstarka skalhandskar som jag har någon värmande handske i.

Nu undrar jag ett par saker: Hur viktigt är det att handsken är riktigt vattentät? Gore-Tex kostar det dubbla och jag är tveksam till om det är motiverat att lägga det. Eller?

Är det någon vits med att skaffa fingervantar? Det blir ju lite enklara att pilla med bindningar osv, men garanterat kallare.

Har någon erfarenhet av Hestras handskar? Det finns en svart sådan som inte har Gore-Tex, är tumvante, har ullfoder och små noppor i handen och kostar 450 kr. Kan de vara något?

Kalle

Pisvärd handske

Jag har ett par sådana Hestrahandskar som jag använt både i backe och på tur. (Och på väg till jobbet de senaste veckorna...). Jag har haft dem ca ett år och skulle ge dem betyget mycket prisvärda. Jag har dock upplevt handgreppet som lite halkigt, speciellt vid grävning med snöspade.

Det jag gillar är att innerhandsken inte fästs med kardborre. Det gör att man kan använda vilken innervante som helst. Måttligt kallt = yllefingervante, riktigt kallt = byter Hestras egen innervante (i ull, skön) mot tovad ullvante.

Hälsningar
//Per

GTX suveränt om du skall gräva snöka (eller vid kallt regn)

Men visst känns det omotiverat dyrt för lite plast.

Är det så varmt att det kan regna klarar man sig ofta utan handskar, men blåser det rejält också så....

Personligen tycker jag flera handskar är ett måste i i kallt väder.

1) Ett par vindtäta fleece (finger) när det inte är alltför kallt men blåser.

2) Ett par arméns ullfinger för att pyssla med eld, måttlig fukt och när det inte blåser.

3) Ett par mycket varma skal GTX för extremt kallt och regn eller byggande av snöka. Bör definitivt vara försedda med något som hindrar att de blåser bort/läggs bort om man tillfälligt tar av dem. Klättermusen greppet är mycket trevliga.

4) Ett par varma i reserv om Murphys lag ändå skulle gälla i stormen.

Som ni förstår är jag tacksam över alla fickor på en Klättermusen Fliisa....

Kolla i butik för arbetskläder.

När det gäller tumvantar har jag ett par Fristads med tunt foder och gummerat grepp. De köpte jag på "Björnkläder" och de kostade betydligt mindre än 450:- och är slitstarka. Inför en riktigt kall tur köpte jag sedan ett foder från Helly Hansen, ca 150:-, som bara var att stoppa i. Suveränt är också att ha fingertoppslösa "torgvantar" i Fleece som man köper bland vinterfiskegrejorna. När man tar av sig skalvanten har man full funktion utan att bli för kall.

svar fiffiga vantar

Hej,
jag har alltid haft problem med att frusna fingrar och kalla vantar. Nu i år bestämde jag mig för att testa ytterligare en variant. Jag köpte just de Hestravantar jag tror du menar - lite längre skaft och löstagbar innervante - för 450 kr. Därtill ett par tunnare windstopperfingervantar i fleece. Vilken kombination! Åkte skidor i minus 20 grader utan att frysa och lungt kunna dona med binningar och saker i fickorna tack vare fingervantarna. Jag rekommenderar starkt denna kombination. Att det inte är 100% gore-tex tror jag inte blir något problem - man åker aldrig skidor i regn och det skall en hel del till för att väta skall gå igenom olika lager.

lycka till

//carro

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg