UK 4AA
Instämmer med David, Underwater Kinetics är mycket bra. Har sedan flera år en som heter 4AA (den går följaktligen på 4 st AA-batterier) och tycker den är det bästa jag någonsin haft - och då har jag provat en hel del... Inklusive dyra amerikanska aluminiumlampor, som jag slog ihjäl vid första försöket. Utan traktor, men med hjälp av en rejäl dos saltvatten.
En sjuhelsikes massa ljus ur en sådan liten lampa, det var min första reaktion. Och sedan har det bara blivit bättre:
- UK:n är liten och slinker fint ner i fickan på mina arbetsbyxor, den går ner i en bröstficka eller ärmficka.
- Den funkar utmärkt som cykelbelysning, sätter bara fast den med ett gummiband och har genast en superbra cykellampa.
- I kajaken och campinglivet fungerar den som allmän-ficklampa mycket bra, tack vare att den är helt vattentät och mycket stöttålig.
- Pannband, som förvandlar den till en pannlampa, finns att köpa som tillbehör.
300 spänn - känns skitbilligt, efter flera års god funktion!
Numera har jag två, en på jobbet och en till fritiden.
Begränsningar:
- Superlång ljuskägla har inte UK 4AA. När jag vid mörkerpaddling ska leta farledsprickar, åker den gamla Soncan (stor stavlampa med 3 R20-batterier) fram istället.
- UK 4AA är för stark för kartläsning i mörker (all mörkeranpassning av ögonen försvinner). Då använder jag istället en diodlampa med rött sken.
hälsningar
Jens