De har begränsningar, och det är naturligtvis inte en sån jag går omkring med i fickan hela tiden.ulf@programming-vb.net; sa:Om man gillar pannlampor så är din rekommendation utmärkt (läs; undertecknad gillar inte pannlampor... )
Inte bara det priset, utan väldigt mycket batterikostnaden. 2 litiumbatterier för runt 65:- styck som ska räcka i 20 timmar att jämföra med 3 vanliga AA i en LW2000 som räcker MYCKET längre (även om 14 dar kanske är att överdriva, men 100 timmar är inget problem). Och det man får med X5:an är bara runt 25% mer ljus.När det gäller X5:an så saftar Fällkniven i ordentligt när det gäller priset! Trist, så jag förstår ditt argument om kostnaden.
Och förstås litiumbatterier som har väldigt lång lagringstid, vilket kan vara viktigt ibland.
Skulle jag lägga på pengar jämfört med en LW2000 blir det en Tec 20 med lysdiodstillsats (som inte är billig, men den innehåller spänningsregulering!). Jämfört med den förlorar X5 på allt utom diameter och knappt på ljusstyrka.
Du kan räkna med 13-14 kr/dollar.Jämför man den med t ex Surefire E2e prismässigt så kostar denna $85 i jämförelse med $45 för Inovan.
(Vågar inte ens tänka vad en Surefire kostar i Sverige)
Det där är inte hela sanningen. E2e Outdoorsman måste du tänka på, och den är ju VÄLDIGT mycket ljusstarkare än X5/LW2000 m fl, eller hur?Jag jämför med denna då de båda har 2 x CR123-celler som drivkälla.
E2e har 2½ timme lystid (UWK 2L det samma) men X5 har 20 timmar, så en viss skillnad finns, eller hur?
E2 + KL1 däremot, blir vad jag förstår "bara" ljusstarkare, men eftersom den också har spänningsregulering blir lystiden enligt Surefire 4 timmar med full effekt, 11 med mindre och 50 med minimal. X5:an avtar i ljusstyrka hela tiden under de där 20 timmarna. Det går alltså inte att på nåt vettigt sätt jämföra lystider mellan dem utan diagram eller fler siffror.