Man ska inte hetsa upp sig om det där...
Som vanlig svensk man i dryg pensionsålder har jag hittils aldrig haft några problem med att till vardags
(på väg till, på, resp på väg från, jobbet = dvs nästan alltid och överallt) bära mitt Gerber-hölster på bältets
vänstersida*. Hölstret innehåller en Gerber 600 i svart och en orange Lansky keramisk knivslip, en svart
Tac-Up-Gear kulspetspenna med glaskrossare, ett decimeterlångt koniskt diamantbryne (med ett eldstål
inuti konen), 16 st ¼" mejselbits och en LedLenser P7R ficklampa - dvs jag kan åtgärda det mesta med
innehållet i hölstret...
[På bältets högersida bärs min
Frosts 340 i jakaranda och nysilver (med heltäckande läderslida) - de gånger
jag är ute i naturen. Har funderat på en danglerupphängning (eventuellt med lårrem) till den, det vore be-
kvämare...]
/Odd
*För de av er som vet var jag arbetar så är det kanske obegripligt att jag får ha Gerber 600'an på jobbet,
men efter det att vi slipat ner knivbladet någon millimeter så att bladeggen underskred 60mm har det
aldrig varit några problem där - vaktpersonalen vet att jag behöver verktygen i hölstret i mitt jobb.
Likadant med att släpa runt på min Nikon DSLR på fotoförbudsområdet - de är så vana vid det och vet
att det ingår i mina arbetsuppgifter att fotografera...
Enda gången hölstret med allt sitt innehåll har väckt nyfikenhet var en sommardag när jag klev ut från
konditoriet i Österbybruk med en påse fikabröd i handen; Under tiden jag var inne på kondiset så hade
minst halva polisskolan parkerat utanför (det var massor av bilar!) och en av de yngre konstaplarna kunde
inte slita blicken från mitt Gerberhölster som hängde i bältet när jag gick förbi - han vred till och med på
huvudet för att kunna fortsätta stirra. Det såg nästan komiskt ut. Till saken hör väl att jag, som alltid, hade
ett par marinblå M90-byxor på mig. Han stirrade på mig även när jag satt mig i bilen - men ingen av oss
hade yttrat ett ord under hela vandringen...
Ska jag ut och resa med flyg så byts ordinarie Gerber 600 ut mot en Gerber 600 'Bladeless' - det får alltid
hela säkerhetskontrollen att gå i spinn innan de inser att det är just en Bladeless...
Det är nästan lika kul som när jag hade en noga inpackad tegelsten i handbagaget (bland en veckas
smutstvätt) vid hemflygning från Stansted i London - What's in your bag, Sir? Jag förklarade artigt att
det är en veckas tvätt och en tegelsten. En tegelsten ur en vägg på Triumph-fabriken i Coventry som
skulle bli ett vandringspris i Sverige. Ah, då var det helt OK [excentriker har en stor frihetsmarginal i
det förenade konungariket] Kommentaren var bara; OK Sir - but do inform the stewardess about it...