• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fick just ett tjockt kuvert

Om någon har tappat en regnskog vet jag var den är, Naturkompaniet skickade hem den med posten till mig.

Om naturkompaniet undrar var kunderna tog vägen så vet jag det med, de är numera i 2009, där man är mer miljövänlig än att man skickar hem tjocka kataloger till de som inte bett om det. (måste iofs ha handlat där nån gång och fyllt i nån lapp, men det är inte de senaaste åren)

Nåja. deras antimiljöbeteende (för att inte tala om att jag nu ska släpa iväg det till pappersåterviningen) gör ju inte att jag kommer tillbaka till dem som kund direkt.

Christian
 
Jag tror inte de svenska pappersbruken importerar virke från regnskogar. Deras råvara kommer huvudsakligen från planterad barrskog.
 
Mer riktiga trycksaker åt folket!

Jag donerar alla kataloger till dagis eller skola, först blir tryckaren glad, sedan transportföretaget, sedan JAG då det är kul med färgglada trycksaker, och sedan barnen som får klippa och klistra i pappas finkatalog:)
 
Jag tror inte de svenska pappersbruken importerar virke från regnskogar. Deras råvara kommer huvudsakligen från planterad barrskog.

Nä det tror inte jag heller, men det ändrar inte felet i att skicka ut en massa papperskataloger till de man möjligen fått en adress av för ett antal år sedan. Har de inte hört talas om den där flugan internet? Och oavsett om träråvgaran komemr från Brasilien, Medelpad eller Hagaparken (ja den i Stockholm för att vara extra tydlig) så måste det vara mer miljöovänligt att göra pappaer av det och sen transportera runt det än att låta det stå kvar.

Men Bra att du påpekade detta faktum, har du en åsikt i sakfrågan också?

Christian
 
Ja, men jag hört att man inte ska skriva me-too-inlägg.

Men det är ju helt Ok, det både stöder ursprungsskribenten och framhäver sig själv (det som gäller i dessa tidevarv av social media).

Funderar även på att sluta handla från Ginza pga deras katalog de skickar ut, kan man tacka nej till den, måste undersöka

Christian
 
Fast Almgren.

Det här med internet, du vet det drar ju en helvetisk massa energi, Det är tydligen ok.
Att sitta och skriva en massa skit på utsidan.
Det finns någon uträkning att om man läser en papper tidning en halvtimme så är den halvtimmen billigare cochbättre miljömässigt än en halv timme på tidningen nätsida.

Så du gör allt bara värre. Först slänger du katalogen direkt sen ska du köra bil till pappers insamlingen. Sen där till loggar du på datorn och sitter och klagar någon halv timme eller så....

Hade det inte bara varit bättre och i godan rå sitt ner och läsa igenom katalogen en halvtimme och samtidigt spara lite energi.

:)
 
Om någon har tappat en regnskog vet jag var den är, Naturkompaniet skickade hem den med posten till mig.

Om naturkompaniet undrar var kunderna tog vägen så vet jag det med, de är numera i 2009, där man är mer miljövänlig än att man skickar hem tjocka kataloger till de som inte bett om det. (måste iofs ha handlat där nån gång och fyllt i nån lapp, men det är inte de senaaste åren)

Nåja. deras antimiljöbeteende (för att inte tala om att jag nu ska släpa iväg det till pappersåterviningen) gör ju inte att jag kommer tillbaka till dem som kund direkt.

Christian

Härligt att kunna skylla på någon annan, för något som du erkänner att du är skuld till själv. Naturkompaniet är ju verkligen inte ensamma om att skicka hem reklam som man bett om.
Det är ju bara att avbeställa katalogen om du inte vill ha den för det kan ju inte vara 1:a gången du får den.
Antimiljöbeteende är inte detsamma som att vara miljöbov men vissa resonerar nog så.
//Peter
 
Jag brukar få 2 kataloger

Jag brukar få 2 kataloger från Naturkompaniet. Och eftersom det brukar finnas en rabattkupong för valfri vara så har kunnat köpa 2 varor med rabatt :). Men nu fick jag ’bara’ en katalog och därmed bara en rabattkupong.

Men uppenbarligen har man städat lite i adressregistret.

edit: lagt till smile

Per
 
Senast ändrad:
Jag tror inte de svenska pappersbruken importerar virke från regnskogar. Deras råvara kommer huvudsakligen från planterad barrskog.

Stämmer delvis, men en inte oansenlig mängd kommer från eukalyptusträd som odlas för papperstillverkning i bl.a. Sydamerika. Och eftersom eukalyptus inte är inhemskt där, så har man helt enkelt avverkat den naturliga regnskogen för att få plats för dessa trädodlingar.

Jag ska vara lite feg och inte ta ställning till om detta är bra eller dåligt, utan bara nämna det som en intressant upplysning i frågan :)

Mvh /Joel
 
Hur många här lägger en beställning på nätet till företaget X?
Skulle då inte företaget X vara intresserad av att skicka "reklam" till köpare/kund?
Kan det bli mer exakt än att de som redan köpt varor och är "intresserade" får den...

Sedan om den inte belastar miljön är väl ett argument för att välja just det företaget...