Felvända blixtlås i USA?

Även den andra dimensionen

Klart de har blixtlåsen åt ett annat håll. Vi ligger ju på olika sidor om nollmeridianen (nåja i Europa har man då beslutat att alla ligger på ena sidan...)

Men en annan sak som jag har undrat över är de blixtlås på fickor som öppnas genom att man drar uppåt. Både en gammalgammal Patagonia och en gammal Marmot jacka har det så. Varför? De ligger ju inte på andra sidan ekvatorn?

/Patrik

Skostängning

I vilka länder börjar man knyta skorna från vristen och slutar vid tårna? På södra halvklotet? För tittar man på en jordglob så blir mycket bakvänt på södra halvklotet. T.ex så måste dom gå med fötterna uppåt. Eller är vi grundlurade? Jorden kanske är platt.

Kunde inte låta bli, denna sena timme. :cool:

Per

Nu hoppas jag bara på att nån med rätt kuf-kunskaper kommer berätta exakt varför skillnaden finns. Känns ju som om världen ändå var hyfsat "globaliserad" när dragkedjan uppfanns, så det är en gåta för mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blixtlås
Första patentet år 1851. Hyvsat "globaliserad" är svårt att säga... om tid då gemene man inte flög eller pratade i telefon...
Jag missade på kuf-testet. :) Inget svar om "exakt varför".

Hahaha

Hahaha... störtskön tråd! Här kan vi snacka om I-landsproblem. "Blixtlåset på min nya svindyra jacka från Arc'teryx sitter på fel sida" =) Det är ju ett rätt vanligt fenomen med det spegelvända blixtlåset, och visst var det ovant de första dagarna efter att jag köpt min första TNF-jacka, men man vänjer sig ju snabbt. Jag håller också med någon av ovanstående skribenter att det till och med är bättre att dra i fläppen med höger hand.

Jag får lite grand känslan den svenska "vi har rätt och hela världen har fel"-mentaliteten smyger sig fram här och den måste man ju bara skratta åt =) Det skulle inte förvåna mig om våra "normala" blixtlås är i kraftig minoritet jämfört med de "spegelvända", men det är bara en känsla jag har. Någon som har uppgifter eller siffror som kan styrka/motbevisa detta antagande? Det kanske går att maila YKK och få lite statistik. De om någon borde ju ha råkoll på denna marknad =)

Hittade iaf en bra indikation på att det mest är i USA som det skiljer:

Today, zippers come in all shapes, sizes, and materials. There are standard close, double-ended bottom stops, cut and slider, left-side box open-end (mostly for the USA market), right-side box open-end (standard open-end), "R" type (one side top stop and another side bottom stop, but with two sliders tail to tail), "O" type (both ends bottom stops with two sliders head to head), "X" type (both ends top stops with two sliders tail to tail), and many others.

från denna sidan: http://ncnc.essortment.com/zipperzip_rnqc.htm

Jaja, det kanske inte är så viktigt att veta egentligen.. dock lutar det nog åt att det rör sig om en
amerikansk "vi har rätt och hela världen har fel"-mentalitet, men det har man väl å andra sidan
rätt att ha, så länge det bara rör sig om blixtlås...

Jag köpte en gång en billig fleecejacka. Det var ett parti som såldes ut billigt p.g.a. att blixtlåset hade "damknäppning". Vad det var för fel med det kan man undra. Även damer har väl fleecejackor och för övrigt så syns det ju inte att blixtlåset är "felvänt" när man har satt ihop det. Man det var ju bra för mig som fick en bra fleecejacka billigt. Nu vet jag också att det i själva verket var ett amerikanskt blixtlås.

haha skönt och få det bekräftat, trodde jag råkat köpa en tjej jacka
tyckte man snabbt kom in i det "fela" rätt snabbt :) och är ju bara bra och få göra tvärtom ibland, så hjärnan får lite gymnastik

Jag har också hört (av en Marmotsäljare) att det är standard i USA och att det i sin tur är naturligare att använda höger hand för blixtlåset.

En fråga som ställdes tidigare i tråden är kanske mer intressant - varför stängs en del fickor genom att man drar blixtlåset uppåt och andra neråt? Jag har t.ex. ofta en jacka och byxor på vilka blixtlåsen åt olika håll.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg