Felslagna drömmar

Alpin Stil mindre farligt?

Jag har aldrig tidigare funderat pa att klattra pa berg over 8000 m av den enkla anledning att det mest verkar vara en javla massa snopulsande och valdigt lite om ens nagon klattring. Fast nar jag nyligen blivit erbjuden att aka pa expeditioner till berg kring eller over 8000 meter har jag borjat fundera pa riskerna men ocksa pa mojligheterna.

98 procent av alla som aker till nagon av de 14 topparna over 8000 meter anser sig ha gjort en bra prestation om dom toppar ut. Dvs dom vill bara upp pa toppen. Det i sig ser jag inte som en markvardig prestation. Daremot har Babanov oppnat ogonen for mig genom att visa den otrolig nyturspotential som fins pa dessa 14 toppar. I praktiken saknar all 14 toppa bestigningar av de finaste och svaraste linjerna. Aven om i praltiken nastan alla vaggar och ridges ar gone sa saknas det inte otroliga ocg fristaende linjer. Det ar bara att valja och vraka.

Hur gor man da for att undvika riskerna med hog hojd?

1. Man ser till att vara en extremt bra klattrare sa att all terang och alla forhallanden upplevs som latta givet hur handikappande hojden ar.

2. Man tranar pulsen regelbundet med hard intervall traning i backe.

3. Man klattrar med personer som ar minst lika bra som en sjalv och man ser till att alla ar med pa vad som ska goras och hur det ska goras.

4. Man klattrar ultra super extra light. Taktiken ar att vara 3 personer var av tva med ryggsack. Den som leder klattrar utan. Man har ett latt talt Bibler/Black Dimoned I-Tent samt tva sovsackar (var av tva kan kopplas i hop de bor vaga MAX 1200g och klara minus 10 grader)pa 3 personer. Ett kok.

5. Man ser till att man sovit 2 natter kring 7400 utan att slita ut sig. Sedan droppa langt ner och vila och ata bra. Under aklimatiseringen kan man lamna taltet pa 7400 med tor och varm sovsack samt mat och gas om det ar sa att man gar ner normalvagen.

Foljer man detta sa minskar man riskerna med hojdexponeringe for planen ar att vistas kort tid pa eller over 8000 meter. Plotsligt verkar det ganska intressant att klattra berg over eller kring 8000 meter. Att ha sista natten mellan 7400 och 7600 ar inte helt riskfritt men avsevart sakrare an over eller kring 8000 meter.

Fordelen med svara linjer ar att de ofta inte ar like exponerade for objektiva faror sa som laviner och annat skit. Dessutom sa minskar avstanden ju brantare det blir...

Plotsligt sa har en rad nya drommar uppenbarat sig. Jag tror pa formeln att rora sig latt och snabbt och jag tanker testa den i praktiken. Den tranga sektorn ar att hitta partners som faktiskt kan klattra M5/6 WI 6 och 6a pa vintern och tycka det ar latt. Allt handlar om traning, systematisk traning som ar anpassad for vad man ska gora.

Hmm låter jätte bra förutom att just din kropp kanske inte är anpassad för höga höjder då kommer du inte upp oavsett hur bra kondis du upplever dig ha på havsnivå!

Sen kan det ju uppstå problem om du försöker hitta en klätter partner som skall vara minst lika bra som dig och dom råkar ha samma filosofi
Annars är det inte så dumt att utvecklas tillsammans med någon så man vet vart man står, när man skall vända och när det är läga att att gå på lite hårdare.
När jag klättrar är det viktigare att veta att den jag klättrar med inte spårar ur när det inte gått som man tänkt sig och att man trivs i varandras sällskap, men det är ju jag det!

Kukuczka var ju väldigt långsam att acklimatisera sig om man skall tro det han skriver i My vertical world, men åt andra sidan var han grymt stark när han väl blivit det.
Att vända verkar inte funnits i hans huvud vilket kostade många av hans repkarater livet
duktig kille som pressade gränser men till vilket pris??

pessimist jap :)

Lycka till

Hasse

haller med till 100 procent hasse om det du skriver x faktorn gar aldrig att eliminera ur denna typ av ekvation. Det jag sager ar att man kan minska riskerna genom att minska xponeringen pa hog hojd.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg