Felmärkt kompass?

Jag är nybörjare på kompass, men jag tror min kompass är felmärkt eller så är det dags att lägga in sig!

Solen går ju upp i öst, eller hur? och just medans jag skriver nu så tittar solen fram bakom trädtopparna utanför mitt fönster(lite snett till höger) det borde ju vara öst!

Men enligt min kompass, så går solen upp i nordväst ... tittar jag ut genom mitt fönster med kompassen i handen, så enligt den är norr till höger.... den röda delen på kompassnålen märkt N pekar åt höger....

vad är fel? Jag eller kompassen?

Sitter du vid skrivbordet med kompassen?
Datorn, elementet, högtalare, elkablar mm, allt sånt påverkar kompassen.
Ta med den ut och ställ dig på en fri plats och se vad den visar.

Sen finns ju alltid möjligheten att kompassen verkligen visar fel, det är vanligare änman kan tro.

Kom på en sak, hur läser du av väderstrecken?
Vrider du kompasshuset så att norrpilen i botten ligger under kompassnålen med norr åt samma håll?
[Ändrat av gundj 2007-03-04 kl 07:48]

Hej

Ja att andra saker påverkar inomhus förstår jag, men så mycket? Får ta med mig den ut och se....

Jo vrider så båda N:en är åt samma håll....

Mvh Susannne

På arbetet kom en av mina kollegor in och påpekade att hans kompass visade rejält fel ca 90 grader. Vi prövade i hans rum med en annan kompass och även då var det 90 grader fel. Väl utanför huset hade han fortfarande ett väl stort fel. Vi fick honom att stänga av bilen och gå 30 m ut på gräsmattan och si där visade hans kompass som min, rätt.
När vi höll kompasserna nära varandra ca 30 grader fel på hans och ca 20 på min.
Som ung kadett hade jag en vådligt orginell chef som läste kompass från en framrusande pansarvagn, gissa om vi alltid kom mest fel!
En kompass visar mot det magnetiska nord där den själv befinner sig. I byggnader och i naturen skapar elledningar magnetfält som påverkar kompassen, vattendrag kan göra likaledes, järnvägar. Eget buret järn som ryggsäcksramar, redskap påverkar det lokala magnetfältet, men så även elektronisk utrustning som mobiltelefoner mm.
Ett enkelt sätt att kolla din egen kompass är att ställa dig på en höjd med fri utsikt, fältkartan och orientera kartan efter vad du ser och därefter kontrollera om kompassen skall visa mot norr just där, i kartkanten står hur stor missvisningen skall vara just där du befinner dig.
Om din kompass trots det visar fel, då är det fel på din kompass. Kompasser kan ommagnetiseras av de som kan. Enklast och billigast för den som inte kan är att köpa en ny.
Nära datorer och Tv-apparater skall kompasser visa fel.

go tur

Avlarmad kompass är kass

Jag köpte en kompass som expediten avlarmade. Jag tänkte inte på det förrän jag skulle testa den och den var mycket "lealös". Tillbaka igen till butiken och så fick jag en ny och en avlarmad kartong med kompassen på tryggt avstånd...
Den hade mycket lättare att peka ut norr!

Silva har en enkel 1.2.3 guide för att ta ut riktning.
http://www.nexusmarine.se/catalog/123_swe.pdf

Det låter nästan som min kompass...att nord och syd är förväxlade. Solen går ju inte upp exakt i öster, det beror på årstid och latitud.

Köpte kompassen, pilen pekade mot norr så jag tänkte inte på det. Sen vandrade jag på Linderödsåsen och skulle ta ut kompassriktingen. Och norrpilen var rätt mot söder...180 grader fel! Kollade med karta, terrängen och annan kompass men min var definitivt fel. Inte så kul om man gått i dimma i fjällen, även jag hade kommit någonstans, bara inte dit jag ville...

Jag gick bara tillbaka till affären och reklamerade den. Inga problem.

teledu; sa:
Det låter nästan som min kompass...att nord och syd är förväxlade. Solen går ju inte upp exakt i öster, det beror på årstid och latitud.

Köpte kompassen, pilen pekade mot norr så jag tänkte inte på det. Sen vandrade jag på Linderödsåsen och skulle ta ut kompassriktingen. Och norrpilen var rätt mot söder...180 grader fel! Kollade med karta, terrängen och annan kompass men min var definitivt fel. Inte så kul om man gått i dimma i fjällen, även jag hade kommit någonstans, bara inte dit jag ville...

Jag gick bara tillbaka till affären och reklamerade den. Inga problem.

Då låter det ju som om di kompas fungerade, om det är så att den förväxlar polerna så är det ju bara att skriva det på kompassen (alternativt måla om nålen om man kan) så är den lika funkis.

Gäller ju alla kompasser som visar fel men är konsekventa i sin felvisning, de som är opålitliga (vilket jag håller alla kompasser för att vara isf) eller bara "trötta" är inte så mycket spara på om man inte kan remagnetisera.

Det blir värre sen...

Att kompassen visar fel beror i regel på yttre påverkan, s.k. deviation (OBS dock att det engelska termen devation avser det vi kallar missvisning, dvs skillnaden som orsakas av att de magnetiska och geografiska polerna inte sammanfaller). Eller att kompassen helt enkelt är skadad.

Men det kan också bero på att jordens magnetfält vänt! Det har skett många gånger under jordens historia, dock inte så många gånger under människans och ingen gång under kompassens historia.

Nu säger en geologbekant att det verkar som om det snart är dags igen... Domedagskatastrof? Ingen vet, men vi får i vilket fall ta fram TippEx och märka om alla kompasser... *L*

Inte ens kompassen kan man alltså lita på--- suck...

Hälsningar
Jens

Solen står i öster klockan 06.00 vintertid, i söder kl 12.00, i väster kl 18.00 och i norr 24.00.

HåkanF

MAJJEN; sa:
Solen står i öster klockan 06.00 vintertid, i söder kl 12.00, i väster kl 18.00 och i norr 24.00.

HåkanF
Fel. För det första så varierar det under året, för det andra så beror det på var man befinner sig. På Sveriges tidsmeridian (15 grader öst) står den i söder omkring 11.45 i början av november, runt 12.00 vid jultiden, och cirka 12.15 i mitten av februari. Öster om tidsmeridianen så står den i söder tidigare och väster om tidsmeridianen senare. Skillnaden är fyra minuter per grad.

haraldn; sa:
MAJJEN; sa:

HåkanF
Fel. För det första så varierar det under året, för det andra så beror det på var man befinner sig. På Sveriges tidsmeridian (15 grader öst) står den i söder omkring 11.45 i början av november, runt 12.00 vid jultiden, och cirka 12.15 i mitten av februari. Öster om tidsmeridianen så står den i söder tidigare och väster om tidsmeridianen senare. Skillnaden är fyra minuter per grad.
Lustigt, jag satt bara och väntade på att Harald skulle svara på detta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Magnetisk inklination kompass? Navigering 12
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg