Hej,
Planerar min första fjällvandring med tält i stället för att sova i fjällstugor. Tidigare har jag gått dagsturer från Storulvån och Grövelsjön samt vandrat Jämtlandstriangeln. Med mig har jag en kompis med liknande vandringserfarenhet. Vi är båda i 30-års åldern och har god kondition.
Skulle som nybörjare vilja ha lite feedback på planeringen gällande rutt och material, om det är något jag missar eller borde tänka på. Vandringen är planerad till slutet av augusti.
Planerad rutt
Dag 1: Torkilstöten - Helags Fjällstation 12km
Dag 2: Helags – Vålåstugan 23km
Dag 3: Vålåstugan – Stensdalen 14km
Dag 4: Stensdalen – Gåsen 14km
Dag 5: Gåsen – Helags 17km
Dag 6: Topptur Helags
Dag 7: Helags – Torkilstöten 12km
Totalt 92km + topptur.
Då vi tältar behöver vi inte följa dagsetapperna slaviskt, i snitt landar vi på drygt 15km/dag.
Vill passera en fjällstuga per dagsetapp i säkerhets skull samt för att fylla på med proviant.
Då vi utgår från boende i Messlingen är det smidigast med start och mål i Torkilstöten eller Kläppen.
Har kikat på att ställa bilen vid Kläppen och gå via Postvallen och Ljungris till Ljungan och ta Helags-Kläppen som avsluning.
Material
Sovsäck: Marmot Sawtooth
Tält: Hilleberg Anjan 2 GT (Hyr)
Har ett självupplåsbart liggunderlag från stadium samt ett klassiskt isolerande liggunderlag av plast.
Har kikat på ett Aerostat Synthetic 7.0 med 4 i R-värde.
Här är hela packlistan, gemensamma saker och personliga:
Planerar min första fjällvandring med tält i stället för att sova i fjällstugor. Tidigare har jag gått dagsturer från Storulvån och Grövelsjön samt vandrat Jämtlandstriangeln. Med mig har jag en kompis med liknande vandringserfarenhet. Vi är båda i 30-års åldern och har god kondition.
Skulle som nybörjare vilja ha lite feedback på planeringen gällande rutt och material, om det är något jag missar eller borde tänka på. Vandringen är planerad till slutet av augusti.
Planerad rutt
Dag 1: Torkilstöten - Helags Fjällstation 12km
Dag 2: Helags – Vålåstugan 23km
Dag 3: Vålåstugan – Stensdalen 14km
Dag 4: Stensdalen – Gåsen 14km
Dag 5: Gåsen – Helags 17km
Dag 6: Topptur Helags
Dag 7: Helags – Torkilstöten 12km
Totalt 92km + topptur.
Då vi tältar behöver vi inte följa dagsetapperna slaviskt, i snitt landar vi på drygt 15km/dag.
Vill passera en fjällstuga per dagsetapp i säkerhets skull samt för att fylla på med proviant.
Då vi utgår från boende i Messlingen är det smidigast med start och mål i Torkilstöten eller Kläppen.
- Finns det någon alternativ rutt vi kan gå i stället för att gå Helags-Torkilstöten två gånger?
- Finns det någon annan sträckning i området vi inte borde missa?
Har kikat på att ställa bilen vid Kläppen och gå via Postvallen och Ljungris till Ljungan och ta Helags-Kläppen som avsluning.
Material
Sovsäck: Marmot Sawtooth
Tält: Hilleberg Anjan 2 GT (Hyr)
Har ett självupplåsbart liggunderlag från stadium samt ett klassiskt isolerande liggunderlag av plast.
- Behöver jag ett uppblåsbart liggunderlag för att inte frysa?
Har kikat på ett Aerostat Synthetic 7.0 med 4 i R-värde.
Här är hela packlistan, gemensamma saker och personliga:
Gemensamt:
Extra skosnören
Tält (Hilleberg Anjan 2 GT)
Karta
Kompass
Stormkök (Optimus Crux Weekend HE)
Gas
Tändare/tändstickor
Pannlampa
Kniv
Bajsspade
Skitpapper
Skräppåse
Tvål
Microfleecehandduk
Diskmedel
Tandkräm
Första hjälpen/sjukvårdskit
Myggmedel
Lagningskit (tejp, platknäppe till ryggsäck, nål & tråd)
Powerbank
Mat
Kaffe
Snacks
Snus
Personligt:
Underställ ull
Underställ syntet
Två par tunna ullstrumpor
Två par tjockare ullblandningsstrumpor
Kalsonger
Fleecetröja
Tunn dunjacka
T-shirt ull
Flanellskjorta
Vandringsbyxor
Vandringskängor
Skaljacka
Skalbyxor
Mössa
Keps/hatt
Solglasögon
Vantar
Ryggsäck (Fjällräven Kajka 75)
Packpåsar
Sovsäck
Liggunderlag uppblåsbart
Isolerande liggunderlag
Spork
Kåsa
Vattenflaska
Sandaler
Tandborste
Myggnät ansikte
Stavar
- Är det något som ni bedömer jag missar eller bär med mig i onödan?