Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring

Ärligt så förstår jag inte riktigt varför alla ska planera så mkt. Förut när jag fjällvandrade så kollade jag in en väg på kartan som jag ville testa, gjorde en grov och lite konservativ uppskattning över hur lång tid det tar, packar mat för en dag extra, that's it. Resten löser man längs vägen.
 
Ärligt så förstår jag inte riktigt varför alla ska planera så mkt. Förut när jag fjällvandrade så kollade jag in en väg på kartan som jag ville testa, gjorde en grov och lite konservativ uppskattning över hur lång tid det tar, packar mat för en dag extra, that's it. Resten löser man längs vägen.
Jag måste vara hemma den 30. Juli. Dessutom gillar jag att planera, det är halva nöjet. Vill ha med rätt grejer och tar reda på så mycket det går. Sedan är det inte säkert att vandringen genomförs som planerat på grund av väder och andra omständigheter.
Men i princip har du rätt, önskar jag kunde bara dra iväg…
 
Tack för tråden, läste den och ja, det kanske är ett bra alternativ. Visserligen kommer jag inte till Lapporten men som jag skrev tidigare, jag får väl kommer igen ett annat år.
På min 1:50000 karta ser det genom Siellavagge väldigt stenigt ut. Men hur stenigt är det i verkligheten? Är det som i Kaskasavagge? För där minns jag att jag bröt av min stav i blockhavet rund en sjö, inget kul.
Jag ritade in en tänkt tältplats vid den svart streckade linjen, alltså innan man kommer till Siellavagge. Finns det bra tältplatser där?

Om du orkar en ruta till den dagen så är det fin mark när Ballinvaggi börjar öppna sig mot norr:

bal.jpg


Och det var ett litet tag sedan jag gick där, men jag har lite minne av sten men inte jätteeländigt, det var mest sten med fast mark mellan, som såhär uppe mellan sjöarna (om man här håller lämligt lite åt vänster t ex och inte går rakt på det värsta):

sjö.jpg
 
Tackar alla för bra Feedback, jag har ändrat lite på streckningen i början och slutet. Velat som någon föreslog att ta linbanan upp till Nuolja men sista turen går kl. 16 och mitt tåg är framme kl. 16:01 😬.
Nåväl, jag valt nu att starta från Björkliden och vandrar via Gohpasvagge / Måndalen och andra dagen vidare via Latnjavagge till Kårsavagge. Har planerat in att göra en avstickare till Frippes Fall 🙂.
Mot slutet ska färden gå via Siellavagge & Ballingvagge, så som de flesta föreslåg. Jag hade en förhoppning det skulle bli lite mindre kilometer totalt men när jag räknade ihop blev inte det så mycket mindre. Kanske räknade jag lite för snällt första gången.
Nu är det bara hemresan som inte är spikade men 29 Juli måste hemresan bli av.
En annan fråga som jag kom på nu är, kan man ladda sina enheter i Alejaurestugan?
 

Bilagor

  • 22-06-03, rutten för sommarens fjällvandring_1.jpg
    22-06-03, rutten för sommarens fjällvandring_1.jpg
    2.6 MB · Visningar: 86

Liknande trådar