Favoritställe?

Re: Favorit

utomjording; sa:
För telemark: Whitewater, B.C., Kanada

Perfekt turområde med massor av snö. Vilken krävs för att jag ska tycka det är skoj med telemark...

(För alpint: Las Leñas (Argentina), Narvik (Norge), La Grave (Frankrike), Borgafjäll (Sverige).)

Skillnaden är den delen av mitt inlägg du saxade bort... :) Whitewater får massor av BRA puder. Vilket krävs för att jag ska tycka det är skoj med telemark. Jag åkte telemark när jag var i Las Leñas. Det var sista gången jag tar med mig telemarksgrejerna utanför Scandinavien. Det är helt enkelt för brant och för stor skidåkning för att jag ska kunna åka telemark i Argentina eller Alperna.

Missförstå mig inte, jag är en duktig telemarksåkare, men det finns faktiskt bara ett tillfälle då det är bättre med telemark jämfört med alpint. Och det är när man kör riktigt fort och hyffsat brant i superpuder! Den surfande känslan med bara tårna mellan en själv och snön är så jäkla skön! Annars, ja, så får det va. Sorry, telemarks-världen, ni har förlorat mig för evigt. Jag är nu officiellt en föredetting som kärleksfullt ser tillbaka till en tid som var och som aldrig kommer åter. Min nacke och min naprapat tackar mig.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6251
Här är en bild från februari 2000. Foto: Steve Ogle. Åker gör jag.

drömställe

Gränsen.
Med den ca 30-40 cm nysnö igår natt är det svårt att slå i sverige.

Grymt är ordet. Synd bara att lavinrisken var så pass hög(4).

Re: Re: Hmmm...

fafner; sa:
Sen kan man ju fortsätta mot Narviksområdet typ Spanstind, Rombakstötta och inte att förglömma Gangnesaksla en av mina absoluta favoriter:
http://www.fafnerengineering.com/freeriding/gangesaxla.jpg

JA!!! Tack Peter tipset! Gagnesaksla var helt helt makalöst häftigt! En av de finaste åken jag gjort i mitt liv. Vi körde den i tisdags och då var det 40 cm puder första hundra meterna och sen lite allt möjligt. Känslan att som föresteman få glida över kanten och ta några försiktiga svängar och hålla tummarna för att slippa en 1200 höjdmeters åktur rakt ner i Atlanten var... obetalbar.

/Pär

Akka!

utomjording; sa:
JA!!! Tack Peter tipset! Gagnesaksla var helt helt makalöst häftigt!

/Pär
´

Jo den är fin... här får du ett tips till!

Nu har man äntligen varit på Akka.

Vassi är ju en favorit, Snasahögarna trevligt och Keb riktigt bra men Akka där snackar vi toppturer!

Det finns hur många som helst, nåra lätta och några knepigare men det finns snöfält och rännor och toppar som räcker veckovis...

Vi hann bara med drygt 4000 höjdmeter på påskhelgen (jag är lite för otränad för att klämma mer än 2000m/dag) men nästa gång då!

Ett snöfält som är mellan 5 och 40 m brett rakt fram 500 fallhöjdsmeter (snittlutning 32 grader:) finslask, sol och blå himmel kan göra vem som helst lycklig

Akkas stortopp är ett höjdaråk som alla topptursfanatiker borde ha i sin meritlista, när man har gjort den så är det bara att vända sig om sikta på nästa topp, och nästa osv i all oändlighet!

Nu var det lite slaskigt och rutten snö så några kamvandringar var lite väl luftiga när man inte kan säkra. Går ni sent på säsongen kan kilar osv vara bra att ha... Stegjärn och yxor är bra för att kunna utnyttja topparna till max!

Ok, Toulpa ligger kvar på första plats, men som topptursområde åker Akka upp på en hedrande 1:a plats...

Stora Sjöfallet...

Mitt tips är Lapplands bortglömda skidparadis, Stora Sjöfallet, Nieras och Karnjelmassivet rymmer det mesta man kan önska i skidåkningsväg, +1000 fallhöjdsmeter, branta snörännor, långa pudersluttningar och spetsiga toppar, allt väl samlat och inom behagligt avstånd från bilen. Dessutom god mat och hyfsat billigt boende i fjällanläggningen. Blir det för enehanda med toppturer kan man dessutom ta med sig isyxorna och svinga sig uppför isfallen i sveriges bästa isklätterområde...

Enda nackdelen är att området har ungefär samma väderförhållanden som Abisko, vilket gör att det vissa år (som i år)kan vara nästan barmark, samt att vindförhållanderna gör att lavinfaran kan vara extrem på dom ack så lockande östsluttningarna.

ps. Jag filar på en topptursförare om någon skulle vara intresserad, släpps nog ihop med nästa års isförare över Lule älvdal. ds

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg