Fattigmanslösning för Trangiabrännare

Det Trangiakök som jag har är knappast någon UL-historia. Den väger ganska ordentligt och jag tvekar lite till om jag vill ha den med på den fjällvandringsvecka jag planerar i sommar. En lätt gasbrännare skulle passa bättre, men till det saknar jag pengar eftersom också annan utrustning måste införskaffas. Till mitt Trangia har jag däremot redan en gasbrännare (märke Markill) och jag har förgäves sökt efter en billig och lätt hållare till den så att den går att använda utan Trangiadelarna (som dessutom tar upp en hiskelig plats).

Jag pysslade nu ikväll ihop en hållare av en konservburk och ska göra en trefotsliknande av grövre ståltråd ställning när jag får tid att ta mig till Clas Ohlson. Hållaren bör fungera i teorin, men jag har inte hunnit testa den praktiskt än.

Nu till orsaken varför jag skriver om det här: är det någon som har försökt sig på någon annan fattiglappslösning? Kanske någon som har provat samma sak som jag har gjort? Hur gick det för er? Slutade det med att ni köpte en optimusbrännare för 400 kr istället eller fungerade erat hemmapul bra?

Skulle vara intressant att veta :)
 
Om du redan har en brännare som passar i ett trangia, så kan du ju göra någon variant på alla de lätta varianter som finns för trangiabrännaren. Kanske göra typ en kopia på ett clik-stand?
 
Trangia Triangel måste väl vara en bra lösning? 3 metallbitar som ska sättas ihop så har man hållare och vindskydd till sprit eller gasbrännaren.
Men visst den kostar pengar också dock mindre än 400:- Dessutom kan du använda det du redan har. Annars kanske det går att göra någon liknande lösning själv.
 
Pocket Rocket MSR har jag funderat på, men pengarna jag måste lägga på det måste jag i sådana fall ta bort från annan utrustning.

Trangia Triangel är precis vad jag har letat efter, men just för tillfället är också den lite för dyr (damn this tajta studentbudget!). Kanske kan man snickra ihop någon egen variant av den?

Ebay hade jag inte ens tänkt på trots att jag brukar hänga där väldigt ofta. Frågan är bara vad det är för ventil på dem. Det är väl inte samma standard världen över? Kommer man ens kunna hitta gasflaskor med rätt fattning på här i Sverige?

En annan sak jag blev lite fundersam över var att några av de billigare gasolköken på eBay var av (enligt beskrivningen) aluminium. Vi fick inpräntat i våra skallar under högstadietiden att om man hettar upp aluminium utan kylning så säckar det ihop. Kastruller fungerar ju tack vare att man har vatten i dem (har jag i alla fall alltid antagit), men hur går det med ett viktbelastat campingkök?

Under tiden fortsätter jag också skissa på en egen hemmagjord lösning :) Konservburksvarianten fungerar ju, men den blir lite klumpig och känslig vid packandet, plus att jag inte vet hur jag ska få till en bra kastrullhållare. Men halva nöjet är ju att få pyssla...

Fler tips mottages tacksamt! :)
 
kök...

...kul projekt :).

Jag skulle satsa på en ståltrådslösning med tre ben för brännaren. Kärlen kan stå på tre tältpinnar som körs ner i marken alt några stenar som får stå runt brännaren.

..om du kör fast kan du ju alltid ta med trangian, lämna en kastrull hemma och ta med en pajform som lock (ICA/Coop). Lättar ju i alla fall typ 350-400 gr (stekpannan/locket är tungt).

//J
 
Om ditt ÖB har ok friluftsdel kan du där köpa dig en brännare billigt, då rekommenderar jag dock inte gasbrännaren, utan köp den klassiska mässingkoppen för en 50lapp
 
Brännaren är, efter vad jag lyckats få fram genom googling, en Markill Touareg. Den verkar inte produceras längre men då jag köpte trangiat så var den billigare än Trangias egen gasbrännare. Jag kan ta en bild på den snart, då jag fått tillbaka min kamera ifrån en kompis som har lånat den.

Jag har ikväll förfinat konservburksidén och sedermera också förkastat den. Brännaren får för lite syre och om fler/större hål görs så blir hållaren alltför instabil. Jag ska skissa lite mer på det, annars blir det nog en hemmagjord variant av clik stand.

Vad gäller spritbrännaren har jag funderat på att göra en sån, men hela tiden kommer jag ihåg hur t-rödskryddad mat smakar. Det var egentligen skälet till att jag köpte till gasbrännaren till Trangian från första början. Jag kanske är lite nojig, men hellre elda med gas än att få kväljningar av maten ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar