Fattar inte hur jag sätter upp tältet

Tja! Jag har ett robens osprey 2. När jag satt upp tältet med de två bågarna och angjort markduken med tältpinnarna så är det en mängd röda linor som jag antar ska fästas i marken för att spänna upp duken ordentligt. Jag förstår dock inte hur. Längst ut på linorna sitter det små metallbitar. Ska jag bara köra ner dessa i marken eller? Kännas som att det sitter jäävligt dåligt då iom att dessa endast är typ 3cm långa.

Youtube!

Sök på youtube, skriv bara robens osprey 2, så kommer flera instruktiva filmer upp. Bara att kolla, säkert finns svaret på din fråga där!

Det är linspännarna. Linorna läggs i slinga med tältpinnarna och sedan sträcks linan efter så tältet står snyggt.

De røda linorna är stormlinor som säkerställer att tältet står kvar om det börjat blåsa, och precis som du säger spänner upp tältduken så att det står snyggt och inte fladdrar i vinden. Stormlinorna är extremt viktiga att förankra väl om man vistas i vindutsatta områden.

Använd ordentliga tältspik till att förankra stormlinorna.

Kanske följande länkar kan ge svar på dina frågor:

http://www.robens.de/en/Products/Tents/Lite/Osprey2.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=lKoxYxgR_XA
(finner ingen "pitching" video på Osprey 2...)

Senast ändrad:
Tack! :) Fan vad sugen jag är på att ge mig ut och bo i tält nu! Vad behöver man för lägsta nattemp för att inte frysa i en sovsäck modell svalare plus pälsa på sig med lite vanliga kläder?

Det som kallas "guy points" är vad jag undrar över. Hittar ingen bild över hur dessa är förankrade i marken, och det är det jag inte riktigt förstår mig på.. Det ser ut som att två stycken snören går ihop till samma fästpunkt?

Edit: Hittade den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=crn6P5lBaG4
Om man kollar vid 0:45 är det då ett enda snöre som han dragit ner till en fästpunkt i marken och sedan upp till fältet igen och fäst det i duken på något sätt? Förstår inte alls.

Jag undrar också över en liten reva jag fått från pakethållaren i själva packsäcken till tältet. Jag fick med tältet en bit svart tygaktigt material, som har en smått klistrig sida om man tar loss den från pappret den sitter på. Det känns som att denna "tygbit" är tänkt att användas för att laga hål och revor med. Men den fäster knappt alls på tältduken när jag provar. Ska man typ köra strykjärn över skiten eller?

Jag undrar också över en liten reva jag fått från pakethållaren i själva packsäcken till tältet. Jag fick med tältet en bit svart tygaktigt material, som har en smått klistrig sida om man tar loss den från pappret den sitter på. Det känns som att denna "tygbit" är tänkt att användas för att laga hål och revor med. Men den fäster knappt alls på tältduken när jag provar. Ska man typ köra strykjärn över skiten eller?

Tältduken är nog tillverkad av tunn polyamid (=Nylon), vilken inte tål speciellt mycket värme varför jag tycker att du inte skall använda något varmt ex strykjärn på tältduken.

Har du fått en reva i själva packsäken är det så vilktigt, det är ju bara en packsäck. Laga med tejp (ex spinnakertejp), nål och tråd eller vad du kommer på om revan är så stor så den irriterar dig. packsäckar finns ju även att köpa nya. Var rädd om tältet istället så du inte skadar det;)

Det som kallas "guy points" är vad jag undrar över. Hittar ingen bild över hur dessa är förankrade i marken, och det är det jag inte riktigt förstår mig på.. Det ser ut som att två stycken snören går ihop till samma fästpunkt?

Edit: Hittade den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=crn6P5lBaG4
Om man kollar vid 0:45 är det då ett enda snöre som han dragit ner till en fästpunkt i marken och sedan upp till fältet igen och fäst det i duken på något sätt? Förstår inte alls.

Jag skulle tro att detta redan är fäst så på tältet. Så har det varit på ett antal tält jag slagit upp.

Man får helt enkelt fler antal fästpunkter i tältet men behöver bara ha hälften så många markpinnar.

Vad ska jag ha den där klistriga tyglappen jag fick med tältet till då? :/

Antagligen kommer jag på hur tältet ska sättas upp nästa gång jag ger mig ut. Har bara satt upp det i naturen en gång förra säsongen och då började det skymma väldigt snabbt och jag var trött efter lång dags cykling.

Om jag vore du så hade jag tagit med tältet till en lämplig yta, egen trädgård, allmänning eller liknande, och monterat det ett par, tre gånger så jag har koll på hur det monteras innan jag använder det skarpt.
Jag skulle då montera det med alla tillbehör. Provspänn...släpp...testa.

Om jag vore du så hade jag tagit med tältet till en lämplig yta, egen trädgård, allmänning eller liknande, och monterat det ett par, tre gånger så jag har koll på hur det monteras innan jag använder det skarpt.
Jag skulle då montera det med alla tillbehör. Provspänn...släpp...testa.

Och har du någon kompis som är van tältare, be honom hjälpa dig så du lär dig grunderna, blir så mycket enklare då:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg