Fastighetskoordinater?

Hej!

Jag hittar inte gränsrören på min fastighet och funderar på hur jag ska mäta in dem...Fastighetsregistret ger mig ju bara en centrumkoordinat för fastigheten, finns det något sätt att få tag i hörnkoordinaterna? Om jag bara har dem kan jag i alla fall "ringa in" sökområdet.

Kommunens tomtkarta har ej heller den några koordinater...

Mvh
G

Om du äger en fastighet som skapats i någorlunda modern tid finns sannolikt de handlingar kvar som skapades i samband med att förrättningen utfördes. Till dessa hör i normala fall en tomtkarta där gränspunkter finns inritade. Kartan är ofta inte ansluten till något när, utan måtten är ofta angivna relativt någon punkt i närheten. Först på senare år har GPS-stöd vid inmätning medgett att kartan anslutits till något känt system. Det beror alltså på när din fastighet skapades hur mycket hjälp du kan få av kartmaterialet.

Men hittar du en sådan karta bör du i alla fall ha ett något bättre utgångsläge. Är det kommunalt lantmäteri där du bor så är det dit du ska vända dig. Utanför tätorter och i mindre kommuner är det oftast det statliga lantmäteriet som har materialet i sina arkiv.

/torbjörn

Tack för ett bra svar. Jag har kontaktat kommunen som hänvisade till Lantmäteriet, som i sin tur hittade koordinaterna. Nu gäller det bara att hitta markeringarna i skogen, misstänker att det trots GPS-mottagare kan bli lite trickigt. Om jag har en noggrannhet på 3 m antar jag att det betyder en cirkel på pi x r^2 = ca 30 m2 ? Kanske finns nåt smart sätt att göra detta bättre?

Mvh
G

Dessutom är den angivna noggrannheten baserat på att du med en viss sannolikhet befinner dig inom en cirkel med den radien. Om sannolikheten är 50% kan du lika gärna vara någon annanstans.
Vilken sannolikhet som värdet baseras på anges i princip aldrig av tillverkarna, då de anser uträkningen av noggrannheten vara en affärshemlighet.

Dock visar praktiken (geocaching) att det är möjligt att hitta föremål i terrängen enbart med hjälp av koordinater och en GPS-mottagare för hobbybruk t.o.m. om de är gömda för att det ska vara svårt att hitta dem.;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg